@evalaser bloggar

Denna blogg är hjärtat i Eva Lasers webbaktiviteter. Den utgör entrén till digitala media och samlar publicerade alster på ett ställe för att sedan spridas till olika sociala media, institutioner och individer.
Den lanserades juni 2016.

En termin med ATM

ATMvitvaenster liten

Under åren har det utkristalliserat sig till att bli 18 lektioner på våren och 16 lektioner på hösten i min ATM undervisning. Länk[+]

Det kan komma att ändras med fortsätter så tillsvidare. I många år har jag haft fyra grupper i veckan. De har ändrat sig under de cirka 50 terminer som jag har hållit på. Under vårterminen 2016’s 64 lektioner har den sena morgongruppen på torsdag dragit till sig flest besökare. Det är nytt för i år. Cirka 65 personer har kommit och gått. Ett tjugotal har löst terminskort. Flera använder klippkort medan andra väljer enstaka besök. Glädjande nog kom det elever för första gången även den sista veckan.

Bloggen fortsätter...

De elever som gått två tre år, en tid som jag bedömer att det krävs

för att processen verkligen ska sätta sig, har i samband med terminsavslutningen redovisat mer bestående och djupgående förändringar i sin självorganisation än tidigare. Några har varit självlysande. Två tre år skriver jag. Det gäller även att det finns en tajming i vederbörandes livsprocess. Det kommer tillbaka elever som gått för länge sedan och säger nu, denna termin är det en mer djupgående process. (Det kan ju även bero på hur jag undervisar.) Men två tre år är en vanlig processtid för lärande i olika stadier och utbildningar även då akademiska. När det gäller [hantverks]skicklighet, jag anser att feldenkrais egentligen tillhör en sådan praktik, är det nog sannolikt ett betydligt längre tidsspann som gäller.

Bloggen fortsätter...

För många år sedan, på den tiden när jag åkte tåg oftare än nu, mötte jag en gång en lärare i restaurangvagnen och vi kom i samtal så där på det speciella vis som en tågresa inbjuder till. Utan direkt brådska för att bryta upp. Det har alltid varit svårt att beskriva vad jag arbetar med – men han förstod. Och sa något viktigt. Han sa att alla blir nog skickligare i fall de stannar kvar så länge som det krävs. Jag tog intryck av det han sa för hans kommentar verkade komma från någon genomarbetad erfarenhet och insikt. Efter det har jag försökt utarbeta en skolform där eleverna vill och kan stanna kvar.

Det var hösten 2013 som jag upptäckte molnet SoundCloud 

och systematiskt började publicera en inspelad ATM lektion mer eller mindre varje vecka. SoundCloud finns här. Gratis för de som lyssnar, en mindre avgift för mig. I MP3 form för att lyssna & lära sig men inte för att ladda ner. Detta är liveinspelningar anpassade för de elever som finns i rummet. Men för människor som vet hur det går till kan det vara verksamt att använda hemma. Och ofta används de som repetition av elever som deltar i ATM verksamheten. Denna termin har det blivit färre utlagda lektioner av skäl som jag återkommer till men det ligger ett 100-tal lektioner öppet och tillgängligt. Lika många prenumeranter. Ordnade terminsvis. Positionsvis. Med ett huvudsakligt tema. Identifierbara med ID nummer. Ibland kommenterade. Det närmare sig 20 000 klick. Det är ett gediget material. Eftersom jag har en överblick över lektionernas innehåll kan jag hänvisa elever som går i rehabilitering att göra den eller den lektionen hemma. Det har inneburit en avsevärd kvalitetshöjning på deras processer.

Det finns statistik tillgänglig på SoundCloud så jag kan notera en plötslig nedgång i lyssnandet efter en regelbundet stigande trend fram till november 2015. Ungefär samtidigt blev jag informerad av Google alert att mina lektioner finns tillgängliga på flera andra moln. Även för nerladdning. Någon forma av piratkopiering. Det är bara att gilla läget eftersom det är tillgänglighetens baksida.

Jag skrev att inte varje lektion finns publicerad denna termin. Det har berott på kvalitén i inspelningarna men även att jag undervisat lite annorlunda. Denna termin har det ibland känts lite hämmande att spela in mig själv. Jag skrev att jag har elever som går årsvis. Utifrån feedback från elever som gått några terminer är det stimulerande att höra att jag förändrar min guidning hela tiden. Och ja även denna termin säger jag som så ofta förr att jag har tillägnat mig en ytterligare utökad förståelse för hur sapiens biologiska hållning fungerar. Det är så oerhört komplext och i samband med några nyöversättningar från hebreiska till svenska av ett antal lektioner i grundboken från 1967 kom jag i kontakt med Dr. Feldenkrais noggrannhet i detaljer i instruktionerna som jag inte uppmärksammat tidigare. Jag använde de nyöversatta lektionerna i vårens fortbildningsverksamhet och fick konstruktiv feedback från de deltagande kollegerna. Teorierna som ligger till grund för feldenkraismetoden går inte att bortse ifrån när lektionerna skapas om det är något mer avancerat utöver en trevlig stund, avslappning och rörelseövning som är ändamålet med lektionen. Det är så tydligt att det är en helhet varje lektion adresserar. Inte kroppsdelar, Egentligen inte heller funktioner utan ingredienserna i funktion och handling. Alltså mer elementärt och generellt. Men mer om det än en annan gång.

Schemat för höstterminen 2016 finns ute. Utom loven. Dem vet jag mer om när terminen börjar om drygt två månader.

Upphovsrätt

© Copyright Eva Laser 2016 All rights reserved

Gången - homo sapiens specialitet
Eva Laser lanserar en blogg

Relaterade inlägg

Språkets begränsningar

The world is not just black and white, but rather it has all possible shades of grey.

It is easier to understand one another when we are friends, and have established a common meaning of words, than to speak precisely enough to be understood by those who do not wish to be led up the garden path.

Moshe Feldenkrais The Elusive Obvious, Basic Feldenkrais