@evalaser bloggar

Denna blogg är hjärtat i Eva Lasers webbaktiviteter. Den utgör entrén till digitala media och samlar publicerade alster på ett ställe för att sedan spridas till olika sociala media, institutioner och individer.
Den lanserades juni 2016.

Homo Vagus & Homo Sedens

bloggblauhgrDet är ofta så att det man har i sinnet dyker upp gång på gång.

I flödet på sociala medier där jag självklart följer det som berör somatik så är det inte märkvärdigt. En kollega uppmärksammade en artikel från Psychology Today och Christopher Bergland på sin Facebook sida. Artikeln är från 2013. Fortfarande högst giltig. Jag plockar genast upp den.

The Neurobiology of Grace Under Pressure - 8 habits that stimulate your vagus nerve and keep you calm, cool, and collected.

Bloggen fortsätter...

Jag citerar från artikeln:

”Healthy vagal tone is indicated by a slight increase of heart rate when you inhale, and a decrease of heart rate when you exhale. Deep diaphragmatic breathing—with a long, slow exhale—is key to stimulating the vagus nerve and slowing heart rate and blood pressure, especially in times of performance anxiety. A higher vagal tone index is linked to physical and psychological well-being. A low vagal tone index is linked to inflammation, negative moods, loneliness, and heart attacks.”

Där har vi den övergripande regleringen av andningen igen.

Här är Christopher Berglands 8 vanor som han föreslår att vi kultiverar:

1. Visualize the Vagus Nerve.
2. Practice, Practice, Practice.
3. Create Flow by balancing skill and challenge.
4. Reframe Priorites and Values.
5. Use neuroplasticity to re-wire habits of positive thinking.
6. Seek Daily Physicality.
7. Anxiety is contagious: Avoid anxious people.
8. Foster Loving & Kindness.

Den rastlösa människan & den sittande människan

Jag skrev en reflektion 2007 som berör samma Vagus och inleder:

”Människor som kommer för medicinsk rehabilitering har ofta någon allmänbeskrivande diagnos i sällskap. Exempel på detta kan vara ont i ryggen & nacken eller ischias som betyder att det finns en retning på den långa bakre bennerven. Det finns även en nerv som heter vagus…” 

Kontentan är att det är möjligt att påverka det autonoma nervsystemet som inte alls är helt oberoende av hur vi är och vad vi gör. Det går alltid att börja om igen och igen och igen

Upphovsrätt

© © Copyright Eva Laser 2016 All rights reserved

9 seconds eller Balansera Mera
Livet är en process, inte ett ting

Relaterade inlägg

Språkets begränsningar

The world is not just black and white, but rather it has all possible shades of grey.

It is easier to understand one another when we are friends, and have established a common meaning of words, than to speak precisely enough to be understood by those who do not wish to be led up the garden path.

Moshe Feldenkrais The Elusive Obvious, Basic Feldenkrais