Svenska ATM podden

Få tillgång till feldenkraisATM@evalaser & förklarande texter

Instruktioner hur du kan studera 220 inspelade ATM lektioner

Betala per vecka, månad eller halvår

Lär dig feldenkraismetodens teori & praktik

ATM via Zoom

ATM på ditt eget golv

Onsdagar 18.00 - 19.00 torsdagar 9.00 - 10.00

Inspelningar av lektioner publiceras på svenska ATM podden

Vårterminen 2021 börjar vecka 2

Rehabilitering under pandemin

UPPEHÅLL PGA NYA RESTRIKTIONER

Stängningen av mottagningen är förlängd fram till och med den 22 januari 2021 med anledning av det fortsatta allvarliga smittoläget. 

Under uppehållet hänvisas du till eget utforskande i hemmet. Se knapp nedan

Jag finns tillgänglig för samtal på 070 655 04 70. 

 

Feldenkraismetoden ska ses som ett genuint organiskt lärande

inspirerat från ett utforskande, experimenterande och övande såsom människan lär sig hantera sig själv alltifrån födelsen via koltåren till könsmognad och längre.  Det är inte ett lärande som uppnås genom att läsa och skriva, sitta i bänk eller aula utan det är att lära genom att medvetandegöra sig själv i rörelse.

Det är sensoriskt, varseblivning.
Det är kognitivt, ett tänkande mer än ett pratande.
Det är emotionellt och berör affekter.
Men framförallt är det fysiskt, att vara i rörelse i rummet, det spatiala (space). Att orientera sig, att finna timing och att röra sig.

Ett ökat medvetande ger människan större möjlighet att välja och styra i sina handlingar . Organiskt lärande är även informellt och naturligt, präglat av en medfödd inre motivation och styrt av nyfikenhet och intresse.
Det vilar på det faktum att hjärnan livslångt formas och omformas. Detta benämns inom neurovetenskapen som hjärnans formbarhet, fenomenet kallas neuroplasticitet.

Jag kallar det att lära sig lära – igen.
Igen eftersom många människor känner ett främlingskap inför sig själva.
De behöver guidning för att få tag i Hur gör jag? 
Det elementära i en meningsfull process.

Utgångspunkten i feldenkrais är den biologiska hållningen.
En biologisk dynamisk hållning är förmer än att stå rakt utan avser den aktiva hållning vi har i all handling. Förenklat hur vi rör oss i allt vad vi företar oss. Hur vi sitter, står och går. Reser oss upp och lägger oss ner. Hur vi byter riktning och avsikt. Men även hur vi andas och äter. Den berör sexualitet och överlevnad och hur vårt självbevarande system fungerar. Hur vi skyddar oss mot faror, verkliga eller skenbara.  Allt det vi i dagligt tal kallar livsbetingelser och stressreaktioner. I vila och i handling.

Feldenkraispedagogen förmedlar information på två sätt:

  • Genom lektioner i grupp (ATM) där pedagogen guidar via muntliga instruktioner och ber deltagarna utföra lätta handlingar samtidigt som de uppmanas att uppmärksamma den sensoriska feedbacken som kommer med dessa handlingar. Övningarna utförs vanligen på mattor på golvet för att avlasta balanssystemet från gravitationens inverkan. Det finns även lektioner som utförs sittande eller stående. Lektionerna innehåller alltid ett överraskande moment och är därför inte utformade som en ritual. Varje lektion innefattar något nytt och annorlunda för att kittla nyfikenheten och lärandet.

  • I individuella sessioner benämnda funktionell integrering (FI) där pedagogen riktar uppmärksamheten genom att förmedla varsamma manipuleringar i syfte att stödja individens förmåga till att hantera begränsande eller negativa omständigheter. Feldenkraismetoden försöker att uppnå detta genom att öka medvetenheten av självproducerande handlingar och expandera självbilden så den kan inkludera alternativa val för handling.

ATM är en förkortning av Awareness Through Movement.

Awareness översätts med medvetenhet eller full kunskap och full urskillning. Det är medvetenheten som förändrar oss. I feldenkrais praktiseras den på ett enkelt och tydligt sätt.

 

Här är ett intressant inledande samtal till en workshop med en längre serie lektioner & lärande av & med Moshe Feldenkrais Länk[+] (40 minuter)

 

Tags: Biologisk hållning Feldenkraisteori Emotioner

Know thyself

"How can one know oneself?
By learning to act not as one should, but as one does." 

— Moshe Feldenkrais, Elusive Obvious (page xi)

Fysikens lagar

Det finns inget rum som ”innehåller” världen och
det finns ingen tid ”i vilken” händelser inträffar.

Tingen finns inte i världen; världen är själva tingen.

fysik år 2020 

Att veta vad man kan veta!

To be a subject is to be in the mode of being aware of oneself.

Edmund Husserl

 

 

 

 

Om Feldenkrais Skolan

Feldenkrais Skolan bedriver undervisande verksamhet på flera nivåer inom feldenkraispedagogiken. Skola har flera betydelser. En skola är en fysisk plats där elever får undervisning och utbildning under handledning av lärare eller pedagoger. Men skola kan också betyda ett lärosystem, ett gemensamt sätt att tänka eller ett systematiserat material. 

läs mer

Om Somatik

Ordet härstammar från det grekiska ordet soma Σώμα. Utifrån ett större sammanhang och ett uttalat feldenkrais perspektiv betyder det den levande kroppen i sin helhet. Somatik så som jag använder ordet omsluter människan, sapiens som subjekt, levande och kännande utan att utesluta men väl att inkludera.

läs mer

Om Eva Laser

Sedan 1975 är jag verksam som legitimerad sjukgymnast, 1985 blev jag specialiserad inom ergonomi och 1991 avslutade jag min utbildning till auktoriserad feldenkraispedagog. Sammanräknat från min första utbildnings början är det ett yrkesliv som spänner över dryga 45 år.

läs mer