• cloud
  • slide07 1280

Terminens tema:

Orientering i tid och rum; hur kan den förbättras för en ökad hållbarhet?

Svenska ATM podden

Få tillgång till feldenkraisATM@evalaser & förklarande texter

Undervisning hur du kan använda över 200 inspelade ATM lektioner

Betala per vecka, månad eller halvår

Lär dig feldenkraismetodens teori & praktik

ATM via Zoom

ATM på ditt eget golv

Torsdagar 9.00-10.15

Gratis under fyra veckor

Lektionen publiceras på svenska ATM podden

Anpassad rehabilitering för covid -19

Ett pedagogiskt möte i samma rum

med en personligt anpassad instruktion öppnar för en konstruktiv rehab process

trots eventuellt behov av distansering

Kort väntetid

 

 

Barnen har lärt sig...

Feldenkraismetoden ska ses som ett genuint organiskt lärande

inspirerat från ett utforskande, experimenterande och övande såsom människan lär sig hantera sig själv alltifrån födelsen via koltåren till könsmognad och längre.  Det är inte ett lärande som uppnås genom att läsa och skriva, sitta i bänk eller aula utan det är att lära genom att medvetandegöra sig själv i rörelse.

Det är sensoriskt, varseblivning.
Det är kognitivt, ett tänkande mer än ett pratande.
Det är emotionellt och berör affekter.
Men framförallt är det fysiskt, att vara i rörelse i rummet, det spatiala (space). Att orientera sig, att finna timing och att röra sig.

Genom att prenumerera på nyhetsbrev och information från Feldenkrais Skolan medger du att ditt namn och e-postadress registreras.
Du kan när som meddela att informationen om dig tas bort. När prenumerationen avslutas är du helt borttagen från hemsidans system för datalagring. 

För att information ska tas bort, skicka en e-post till:  Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Du kan även göra det själv genom att avsluta prenumerationen
All information om dig behandlas i enlighet med GDPR.

Funktionell Integrering är ordlös kommunikation

via skelettet rakt in i Centrala NervSystemet, till hjärnan och sinnet. Det är ett gemensamt utforskande av två aktiva individer. En pedagog & en elev. Tekniken är utvecklad av Moshe Feldenkrais.

Insamling av data via cookies

Genom att du besöker somatik.se med tillhörande undersidor medger du som besökare att data samlas in för att säkerställa prestanda och ge en bra användarupplevelse. Information om din användning av webbplatsen delas med Google. Några personuppgifter lagras inte på webbplatsen som personnummer eller annan känslig information.

För och efternamn samt adress och e-post kan vara sådan information som lagras i det fall du som besökare fyller i något formulär som till exempel anmälan för nyhetsbrev.

Genom att besöka somatik.se godkänner du insamling av information enligt ovan. Genom att surfa på denna webbplats godkänns hantering enligt GDPR. (General Data Protection Regulation).

Feldenkrais Skolan visar detta dokument vid ditt besök mot webbplatsen där du delges information om detta.

Har du frågor kring insamlingen av data via cookies Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den..

Med vänlig hälsning 
Eva Laser 
Verksamhetsansvarig på Feldenkrais Skolan

 

Om Cookies

En cookie är en textfil som sparas ned till din dator och innehåller ingen personinformation.Cookies används till att ge en besökare tillgång till olika funktioner.
I en cookie är det möjligt att se/följa en användares surfande.

Det finns två typer av cookies: Den ena typen sparar en fil under en längre tid på din dator. Den andra typen av cookies kallas sessionscookies.

Sådana används bara under den tid du surfar på sidan. På sidan används också cookies för att kunna föra statistik och hur mycket webben används i sin helhet.

Baby Liv

Hur ska man förklara vad feldenkrais är? frågar vi oss. Ja, det är möjligheten att använda den evolutionära utvecklingsmodellen igen och igen. Det händer det något med en människa om hon blir sensoriskt medveten som en baby. Det händer något när hon backar ner till tryggheten av att inte ramla av golvet (marken) och frigör mental aktivitet från att hålla sig upprätt. Att hållnings mekanismen är mentalt krävande är inte självklart.

Detta är ett montage av en liten baby som heter Liv under hennes första levnadsår. Feldenkraispedagog Irene Gutteridge Lyon är producent och Jenny Ström är filmare och klippare.

A Feldenkrais Class by Baby Liv from Irene Gutteridge on Vimeo.

Del 1 [+]Länk

Man måste krypa innan man kan gå är på riktigt. Att kunna inta kryp positioner underlättar all mänsklig förmåga. Så är det. Nedärvt och förvärvat på en gång. Att komma i kontakt med denna organisation innebär ett avskaffande av överflödiga manér. Det är inte enkelt men heller inte omöjligt.Del 2 [+]Länk

Lou Coleman & Andrew Dawson

LC har en CP skada. I denna korta välgjorda film demonsterar hon hur en feldenkraisprocess  förbättrar hennes balans och kontakt med hennes vänstra sida. Och med det essensen av feldenkrais.

9 seconds

Andrew Gibbons

Det finns många filmer på YouTube & Vimeo. Kollegan AG har stor humor & mycket kunskap.

Jag föreslår dig som är intresserad av att förstå den biologiska hållningen och vad det innebär att se några av AG's publiceringar. De är mycket instruktiva. En del vänder sig till feldenkraispedagoger men - kunskap är kunskap. Jag tror inte elever på Feldenkrais Skolan har några svårigheter att förstå & följa med presentationerna.

What is good posture?

What is good posture? part 2

A look inside the IOPS sit to stand curriculum

 

Danskt

 

 

Feldenkrais Skolan bedriver undervisande verksamhet inom feldenkraispedagogiken. 

Skola som begrepp har flera betydelser. En skola är en fysisk plats där elever får undervisning och utbildning under handledning av lärare eller pedagoger. Men skola kan också betyda ett lärosystem, ett gemensamt sätt att tänka eller ett systematiserat material.

Feldenkrais Skolan
- är det fysiska rummet och tiden, det vill säga platsen där lektioner förmedlas. I realtid.
- representerar även det omfattade systemet feldenkrais, en pedagogik som stimulerar till var och en till ett nyfiket och självständigt lärande, under devisen lära sig lära - igen.

Alltså en skola i dubbel bemärkelse.

De nya webbaserade medierna ger utrymme för en enorm mängd information i många former. Så även inom feldenkrais. En sökning på de olika sökmotorerna ger flera miljoner träffar. På YouTube ger 64000 träffar. Inspelade lektioner i CD format, podradio & MP3 går att finna i ett stort utbud av varierande kvalité. Även gratis. Det finns bloggar och debattforum.

Ändå anser jag att ett mellanmänskligt möte har ett unikt värde. Jag & Du. Därför skapas lektioner "live" i en kontinuerlig dialog för att stimulera och stötta det elementära utforskandet av självet. Feldenkrais är definitionsmässigt en dialogpedagogik.

Till skolan kommer elever från skilda bakgrunder och miljöer. En del enbart för rehabilitering, andra för egen utveckling i gruppform eller i kombination av både och. Många elever tar ATM lektioner i flera terminer, 3 - 4 år eller 10 år. Precis som i andra lärosystem krävs det en mognadstid med många timmars övning.

En lektion kräver tid av sin utövare. Det tar tid att resa till och från Bergshamra. Det tar tid att smälta, integrera och införliva intryck och insikter. Utifrån detta är det glädjande att cirka 70 personer kontinuerligt besöker FS varje månad för att stimuleras i sin process.

Feldenkrais Skolan är belägen i Norra Ekoparken, i stadsdelen Bergshamra,  Solna mellan Ulriksdals slottspark och Brunnsviken. Nära tunnelbana och bussar. Rimlig anslutning till pendeltåg. Gratis parkering utanför dörren.

Min lektionsrum är en före detta skolsal, byggd 1954, med högt i tak och stora fönster åt två håll. Ekgolvet är vackert och väggarna ljusa. För innerstadsbor finns de nödvändiga träden inom synhåll och omgivningen är lugn och tyst. Det finns tillgång till vilrum om någon behöver stanna upp efter lektionerna. Lekande ekorrar hoppar och klättrar utanför fönstren. En fridfull inbjudande plats med atmosfär för att göra inre arbete.

Bibliotek

Jag har bokhyllor i väntrummet. Mycket kring ämnesområdet feldenkrais och somatik men även annat som har att göra med medvetenhet och livsfrågor, humor och poesi. Även om böckerna finns på annat håll är det stimulerande att erbjuda ett hemlån kring något som angår just nu. Kultur och rehabiliering hör absolut ihop. Kultur och feldenkrais likaså. Organiskt lärande stödjs och stimuleras av kultur.

SoundCloud

Ljudmolnet SoundCloud är ett media för att publicera ljudfiler. Sedan september 2013 publicerar jag regelbundet en veckolektion. Det finns 145 lektioner att utforska. Underåren har klicken samlats och i januari 2018 räknar de till omkring 30 000. Det kostar inget att lyssna och avsikten är att stimulera och sprida detta form av lärande. Det är även min kvalitetessäkring där undervisningen och min kunskap är öppen för genomlysning. Det går att nå lektionerna direkt via hemsidan. Länk [+]

Facebook  

Feldenkrais Skolan har en facebooksida. Länk[+] Gilla den gärna! Den fungerar som kommunikation med elever, både aktiva och för de som tidigare gått på skolan. Den är även ämnad åt alla som är intresserade av Feldenkrais. Jag lägger upp länkar och informerar om verksamheten. Publicerar någon fundering. Jag avser att samordna den med nyheter på hemsidans blogg.

Twitter

Jag har även ett twitterkonto @evalaser. Jag twittrar och retweetar det jag finner revelant. Det är inte alltid jag håller med. Du kan se den senaste tweeten längst ner på sidan.

Försäljning

BookLunds  4 svenska böcker av Moshe Feldenkrais finns till försäljning. Länk[+]

Tåstrumpor av märket Bola i bomull och ylle. Anledningen är att en väl fungerande fot med flexibilitet i tår, mellanfot och häl är grundförutsättningen för balans & funktion och biologisk hållning. I detta sammanhang kan en strumpa med differentierade tår vara en stimulans och ett steg på vägen.

 

Du kan använda dig av feldenkrais för att

  • söka efter en vidgad självbild
  • definiera skillnaden mellan vila & oro
  • utveckla motorisk färdighet
  • utveckla ökad självkontroll
  • uppnå ökad självständighet
  • visa på alternativa handlingssätt

feldenkrais används av
människor i utövande yrken som musik, teater & dans
idrottsutövare inom ett vitt spektrum av sporter.

feldenkrais är användbart för
ergonomi och hantverk
arbetsteknik och hobby.


feldenkrais används för
habilitering & rehabilitering eftersom metoden har terapeutiska effekter.

feldenkrais används i
olika förebyggande hälsosammanhang och fungerar som friskvård.

Feldenkrais är ett pedagogiskt system för att utveckla (själv)medvetenhet, ökad kontroll och förbättrad skicklighet.

Du erbjuds redskap för ett livslångt lärande, en dynamisk väg till självinsikt och personlig utveckling.  Du kan upptäcka hur du verkligen gör, oavsett vad du sysslar med, och finna alternativa handlingssätt. Grunden i metoden är den biologiska hållningen som är något förmer än att stå rak samt ökad handlingsberedskap för livets olika skeenden.

Metoden är till sin natur inte korrigerande där begrepp som rätt & fel är vägledande utan innebär ett stort mått av ansvar och frihet. Detta är ovant för många och det kan ta lite tid att vänja sig att inte få entydiga svar utan bara möjligheter.

Med en ökad medvetenhet om hur du använder dig själv får du möjlighet att utveckla förmåga(skicklighet) i grundläggande färdigheter som att ligga ner, resa dig, sitta, stå, gå och springa, bära upp huvudet, använda armar och händer osv. Utifrån dina egna behov kan du sedan anpassa det du lär dig till precis det du önskar lära dig . Behöver du rehabilitering lär du dig stegvis återfå den förmåga du förlorat.

Med en effektivare hållning kan du förvänta dig att röra dig med mindre ansträngning och obehag, få en lättare andning, bättre koordinationsförmåga och balans allt utifrån en vidgad självbild.  Sannolikt påverkar detta även ditt emotionella liv och du får en snabbare återhämtning efter överansträngning, skadlig stress och skador.

Den här hemsidan heter Somatik.

Ordet härstammar från det grekiska ordet soma Σώμα . Utifrån ett större sammanhang och ett uttalat feldenkrais perspektiv betyder det den levande kroppen i sin helhet.

Somatik så som jag använder ordet omsluter människan, sapiens som subjekt och helhet, levande och kännande utan att utesluta men väl att inkludera. När vi låter tanken & språket benämna oss människor som individer, hela personer istället för jag & kroppen händer så småningom något med vår medvetenhet och uppmärksamhet.

Det innebär även ett darwinistiskt synsätt där människan representerar en förgrening av det stora livsträdet. Hon har unika egenskaper som utmärker henne bland andra existenser. Hon har en unik mognadsprocess fram till självständighet och könsmognad. Hon lär sig långsammare än andra varelser att hålla balansen och hantera gravitationen. Jämfört med andra däggdjur, som ofta går nära sin födelese,  är det en process över ungefär ett år för att lära sig gå på två ben. Eftersom det sociala sammanhanget är så utvecklat överlever människan utan att ha en bra och ändamålsenlig hållning. Hon har ett livslångt lärande. Men hon är en gren på evolutionsträdet.

Om vi ser livet som en process är ett soma varken stilla eller varaktigt utan det är föränderligt, mottagligt och i ständigt samspel och anpassning till sin omgivning.

Om vi definierar föreningen kropp/själ som en objektiv realitet utifrån det faktum att människan är en oskiljaktig helhet när hon är i handling, i funktion förstår vi något mer än dualismens kropp/själ. Används engelskans mind/body inbegriper det en rad betydelser på svenska och blir mer omfattande. Här i bokstavsordning; begåvning, erinring, håg, intellekt, minne, sinne, sinnelag, personlighet och psyke.

Moshe Feldenkrais definierar handlingens fyra komponenter i boken Medvetenhet genom Rörelse.
"...Vår självbild är sammansatt av fyra delar som alltid deltar i varje handling. Rörelse, varseblivning, känsla och tanke är de fyra oskiljaktiga komponenterna i varje aktivitet. Det kvantitativa och kvalitativa av varje komponent i en handling är olika på samma sätt som människorna som utför handlingen är olika men varje komponent deltar i någon mån i alla skeenden.

  • För att tänka måste en människa vara vaken och inte drömma samt varsebli och urskilja sin position i relation till gravitationsfältet. Utifrån detta är rörelse, varseblivning samt känslor en del av tänkandet.
  • För att bli arg eller glad måste en människa inta en specifik position och relatera antingen till ett objekt eller till en annan person. Detta är att röra sig, att varsebli och att tänka.
  • För att se, lyssna eller över huvudtaget urskilja något måste en människa bli involverad, bli oroad eller urskilja vad som hänt. Detta är att röra sig, att känna och att tänka.
  • För att röra sig måste en människa åtminstone använda ett av sina sinnen medvetet eller omedvetet. Detta är att varsebli, att känna och att tänka…"

Läs vidare om detta i kapitlet om självbilden i boken Medvetenhet genom Rörelse på sid 17.


Somatik handlar om något förmer än diagnos och kategorisering i sjukt & friskt. Det handlar om livet som process. 

Det innebär oftast en reflektion utöver det vardagliga men är i perspektivet handling och aktivitet väl så övertygande. Vi påverkas av språket, dess metaforer och symboler och språket påverkas i sin tur av tidsandan och skeenden i samhället. Jag har i hela mitt vuxna liv utvecklat en ödmjukhet inför hur verksamt ett medvetet språk är som verktyg i kommunikation med den andre. 

Mitt liv och min yrkesverksamhet bekräftar dessa idéer stundligen och dagligen. Om detta och annat handlar min verksamhet och då även denna hemsida, under process för elever, kollegor & nyfikna.

Jag har publicerat två fallstudier. Båda är professionellt översatta till engelska. 

Min lust att skriva om mitt lärande/undervisande i feldenkrais har flera bottnar.

Ett skäl är att via skrivandet göra en bearbetning för att få en tydligare förståelse av den generaliserande erfarenheten genom att flera liknande upplevelser kan sammanfattas i en text.

The Feldenkrais Method approaches our thought through the kinesthetic sense mostly in a non-verbal way.

Still communication between us is also to some extent through language. Language is always open, the Swedish poet Göran Sonnevi teaches in poem after poem, talk after talk.

He wrote a poem in 1983 that includes everything I ever want to accomplish in my teaching and communication. With a generous permission from author and publisher, I publish it in the context of this website and this learning of humanity.

Whose life? you asked
And I answered
my life, and yours
There are no other lives
But aren't all people
different?
There's nothing
but difference
It makes no difference!
People live in different conditions:
internal, external
I can hold no one
in contempt, for then
you have the instrument
What about those
who don't want to change their conditions,
those who believe
change
is impossible?
It makes no difference
There's nothing but
you, and you
Only when you become explicit,
when you
question me, and I
answer, when there's
an exchange Only then is there language
only then are we human
And this doesn't happen
very often?
No, most everything
remains difference, without seeing
the difference
Will we talk again some time?
Yes

Do you believe change is possible?
Yes, that too


© Göran Sonnevi 1983
from the book A Child Is Not a Knife, selected poems of Göran Sonnevi
Translated and edited by Rika Lesser
© Rika Lesser English translation
Published by Princeton University Press 1993
ISBN 0-691-01543-0

Ordet rehabilitering betyder egentligen att återfå en skicklighet.

Det betyder inte att man kan vrida klockan tillbaka och att det blir som förr. Skickligheten, som jag ser det, är att bättre kunna hantera sig själv och få en funktionell hållning. Det innebär även att förvalta den egna livshistorien och dess minnen på ett konstruktivt sätt, i vardagen.
Det innebär också att möta dagligheter och utmaningar på ett så ändamålsenligt sätt som möjligt – utifrån de unika förutsättningar som är just individuella.

Know thyself

"How can one know oneself?
By learning to act not as one should, but as one does." 

— Moshe Feldenkrais, Elusive Obvious (page xi)

Att veta vad man kan veta!

To be a subject is to be in the mode of being aware of oneself.

Edmund Husserl

 

 

 

 

Om Feldenkrais Skolan

Feldenkrais Skolan bedriver undervisande verksamhet på flera nivåer inom feldenkraispedagogiken. Skola har flera betydelser. En skola är en fysisk plats där elever får undervisning och utbildning under handledning av lärare eller pedagoger. Men skola kan också betyda ett lärosystem, ett gemensamt sätt att tänka eller ett systematiserat material. 

läs mer

Om Somatik

Ordet härstammar från det grekiska ordet soma Σώμα. Utifrån ett större sammanhang och ett uttalat feldenkrais perspektiv betyder det den levande kroppen i sin helhet. Somatik så som jag använder ordet omsluter människan, sapiens som subjekt, levande och kännande utan att utesluta men väl att inkludera.

läs mer

Om Eva Laser

Sedan 1975 är jag verksam som legitimerad sjukgymnast, 1985 blev jag specialiserad inom ergonomi och 1991 avslutade jag min utbildning till auktoriserad feldenkraispedagog. Sammanräknat från min första utbildnings början är det ett yrkesliv som spänner över dryga 45 år.

läs mer