• cloud
  • slide07 1280

Terminens tema:

Att lära sig lära - igen

Detta är en skola för självstudier med en självlärande pedagogisk modell

Självlärande syftar på ett organiskt lärande. Den pedagogiska modellen är heuristisk och syftar på upptäckande eller bildande av ny relevant kunskap.

Läromedlet är eleven själv och hur hen förhåller sig till det rumsliga, rummet, i synnerhet golvet och gravitationen. Nödvändigt är en nyfiken attityd.

Teori & praktik är inflätade på ett karakteristiskt vis, så även natur och kultur. Lektionerna är laborationer runt den upprätta människan. Materialet är givet. Människan inifrån ut.

Rehabilitering

Söker du rehab för ett aktivare liv?

Mottagningen är stängd januari p g a pandemin

Ta gärna kontakt på SMS 070 655 04 70 eller e-post 

Skriv inte personliga uppgifter om besvär och/eller sjukdom.  Berätta kortfattat vad du vill lära dig och skriv namn och telefonnummer så kontaktar jag vid första tillfälle.

Svenska ATM podden

Prenumerera på inspelade ATM

Bli självförsörjande i din feldenkraisprocess

Öva hur ofta du vill på udda tider
Organiskt lärande är gränslöst

Delta i ATM lektioner via Zoom

Varje onsdag & torsdag

Vårterminen 2022 börjar 12/1 & 13/1

Kom med i min grupp Forum om och kring feldenkrais på Facebook

ATM via SoundCloud, Spotify, Feedburner, iTunes m.fl

Introduktion till feldenkrais

Barnen har lärt sig...

Vi agerar i enlighet med vår självbild...

I boken Medvetenhet genom Rörelse publicerad 1967 inleder Moshe Feldenkrais med följande ord:

”Vi handlar i enlighet med vår självbild. Jag äter, går, talar, tänker, ser, älskar osv. i enlighet med hur jag känner när jag utför dessa handlingar. Denna vår självbild kommer till oss dels genom arv, dels genom fostran och till en del genom självstudier…”
Och senare
”… Av de tre aktiva faktorer som utformar vår självbild är det endast självstudier som i någon mån ligger i våra händer…”

under rubrik dynamiken i personligt handlande resonerar han:

"Vi talar, rör oss, tänker och känner var och en på ett sätt som skiljer sig från den andre enligt den bild som formats utifrån livserfarenhet. Vi måste förändra självbilden för vår inre syn för att handla på något annat sätt. Vad som menas här är en dynamisk förändring av vårt beteende och inte ett utbyte av en handling mot en annan. Förändringen i dynamiken av handlingarna förklaras med en ändring av självbilden, en förändring av de olika motivationerna och mobiliseringen av alla de kroppsdelar som deltar i utförandet.

Dessa förändringar är de som kräver skillnader i en viss handling när den utförs av var och en (t.ex. skillnader i handstil, i uttal osv.)

Det är kring dessa ”självstudier” som feldenkraisprocessen kretsar – men det faktum att självbilden eller kanske i plural självbilder ligger till grund för agerande och handling och vad det innebär är inte helt självklart och enkelt att förstå. Utifrån detta blir det övergripande temat för ATM undervisningen ht 2017 ett förtydligande av idén att ” vi agerar utifrån vår självbild ” 

Vad betyder begreppet ”självbild” i allmänhet och vad innebär det utifrån ett feldenkraisperspektiv i synnerhet. 

Feldenkraispedagog Elisabeth Beringer i Berkley är en av grundarna och drivkrafterna bakom Feldenkrais Resources. I Selfimaging har hon skrivit om ett av de centrala begreppen i det pedagogiska förhållningssättet, självbilden eller att självbilda. PDF[+]

Hon resonerar om hur kommunikationen och lärandet fokuserar kring detta självklara men ändå undflyende begrepp. Artikeln i fråga publicerades i tidskriften THE FELDENKRAIS JOURNAL, No.13. Jag har författarens tillstånd att publicera här på somatik.se. Respektera copyright och använd den enbart för privat bruk.

 

 

Den är publicerad på somatik.s

Tags: Feldenkraisböcker Begrepp

Om Eva Laser

Sedan 1975 är jag verksam som legitimerad sjukgymnast, 1985 blev jag specialiserad inom ergonomi och 1991 avslutade jag min utbildning till auktoriserad feldenkraispedagog. Sammanräknat från min första utbildnings början är det ett yrkesliv som spänner över dryga 45 år.

läs mer

Om Somatik

Ordet härstammar från det grekiska ordet soma Σώμα. Utifrån ett större sammanhang och ett uttalat feldenkrais perspektiv betyder det den levande kroppen i sin helhet. Somatik så som jag använder ordet omsluter människan, sapiens som subjekt, levande och kännande utan att utesluta men väl att inkludera.

läs mer