ATM är ovanligt annorlunda, men vad är det? Vad betyder ATM?
ATM är en förkortning av Awareness Through Movement. Det är den engelska titeln på den bok som Moshe Feldenkrais gav ut 1967 och som är en teoretisk och praktisk sammanställning, en lärobok i ATM. Boken skrevs ursprungligen på hebreiska och den titeln är mer vägledande. Förbättra förmågan eller förbättra skickligheten. Bokens svenska översättning följer engelskan Medvetenhet Genom Rörelse alltså MGR. Många svenska pedagoger använder MGR men jag har valt att behålla den engelska förkortning ATM
Jag vill poängtera ordet awareness vilket är skilt från consciousness. Båda orden översätts till medvetenhet på svenska men de engelska orden hänvisar till två olika fenomen. Det är medvetenhet genom rörelse och inte tvärtom, rörelse genom medvetenhet som avses. Tråden genom nålsögat och inte nålsögat genom tråden.
Dynamisk hållning - biologisk hållning
En dynamisk biologisk hållning står i fokus och utforskas i sina beståndsdelar. Utifrån en helhetssyn innefattar lärandet även psyket, sinnet och närvaron.
Varje lektion är unik och det finns rika tillfällen för anknytning och stimulans till självstudier och ett organiskt lärande.
Lektionerna är i detta en början, en repetition och en fortsättning - allt beroende på var du är.
Lektion i stället för behandling
Lektioner är ett vedertaget begrepp för lärandet. Så är övandet. Vi använder övandet när det gäller att spela och lära språk. Vi använder träna när det gäller fysiskt arbete, sport och idrott. Feldenkrais lektioner är inte ämnade att vara ansträngande, inte heller träning eller gymnastik.
En lektionstimme är cirka 45 minuter
En feldenkrais lektionen byggs upp i en speciell ordning och struktur utifrån hur hjärnan hanterar information. Tiden är inte betydelselös utan under den tiden sker en process i hjärnan som efterfrågas. Något förändras sker efter lektioner om de utforskas på rätt sätt enligt den ordning som utmärker just dessa lektioner.
Detta något är individuellt men eftersom tonus och muskelsammandragning dvs. rörelse är föremål för uppmärksamhet uppstår vanligen en högre kontroll som upplevs som vederkvickande som efter en god natts sömn. Det är de viljemässiga styrda rörelserna som är redskapet för utforskandet och lärandet och eftersom de är just viljemässiga kan både ansträngning och rytm styras och förändras.
Hur det går till?
Övningarna utförs vanligen på mattor på golvet för att avlasta balanssystemet från gravitationens inverkan. Det är i grunden tryggt på golvet, det går inte att ramla av ett golv. Det finns även lektioner som utförs sittande eller stående. Lektionerna innehåller alltid ett överraskande moment och är därför inte utformade som en ritual. Varje lektion innefattar något nytt och annorlunda för att kittla nyfikenheten och lärandet. Det är det icke habituella, det icke vanemässiga, som adresseras.
När du väljer plats är det viktigt att du lägger dig rakt i förhållande till väggarna i ditt rum eftersom denna orientering är viktig för lektionens kvalitet.
Det finns två modaliteter att lära sig lära - igen med feldenkrais
1) Genom att ta emot information huvudsakligen icke verbalt via pedagogens händer i en ordlös dialog, en dans som förbinder pedagogen och eleven där pedagogen ger förslag och eleven accepterar eller avvisar förslaget. Den formen har kommit att kallas funktionell integrering, FI. FI används i rehabilitering även om det även förekommer ATM.
2) Genom att ta emot pedagogens instruktioner via ord, antingen genom tal eller text.
Det går även att självinstruera sig, när man känner till tillvägagångssättet. Det är en övning från minnet eller genom att konstruera egna lektioner. Att bli guidad har sina fördelar då det frigör all den tankeverksamhet som åtgår i planering av övningen. Eleven kan hänge sig åt utforskandet, upplevelsen och utförandet.
Andningen bör hållas lugn
Under inlärningen anpassas aktivitetens rytm till andningsrytmen. När organisationen av kroppen förbättras och anpassar sig, organiseras andningen spontant till rörelsens rytm.