Balansera mera - Förhindra Fall

den . Träffar: 2258

Balansera mera gron.liten jpgUpprätt gång i balans är utmärkande för Sapiens, människan.

Feldenkrais Skolan hela verksamhet handlar om att göra människor stadiga på benen - i alla lägen.

All ATM-undervisningen är riktad mot begreppet BALANS och hur detta dynamiska tillstånd påverkas dels av gravitationen dels av hur vi som enskild individ förhåller oss till den. Varje lektion börjar och slutar med balansen i stunden och inleds med reflektioner kring vad lektionerna åstadkommer & åstadkommit hos var och en av deltagarna. 

Feldenkrais lämpar sig för alla åldrar och flera elever är födda på 30 - 40 talet det vill säga tillhörande den äldre befolkningsgruppen. Tonåringar och unga vuxna söker med svårigheter att inta en ledig och funktionell hållning. Spridningen i ålder på elever som går på FS är hösten 2018 från 20 till 80 år. Och de får alla samma tänk. I ett feldenkraisperspektiv ger en ökad medvetenhet om hur man hanterar gravitationen en preventionen för en sämre balans. Biologiskt sätt är dålig balans vid ökad ålder en myt.

Socialstyrelsen har fått ett regeringsuppdrag att förhindra fallolyckor. Kampanjen Balansera mera pågår under vecka 40, 1 oktober - 7 oktober 2018 Länk[+]

Kampanjen har tre teman: mat, motion och medicin. Kampanjen uppmärksammar hur man själv kan minimera risken för att falla.

Om balans säger socialstyrelsen så här:

Socialstyrelsens tänkande kring träning och balans.

  • Det är aldrig för sent att börja träna! Forskning har visat att alla, även de allra äldsta, kan öka sin muskelstyrka tack vare styrketräning.
  • Fysisk aktivitet är nödvändig för skelettet och har också positiva effekter på kondition, muskelstyrka och koordination vilket minskar risken för frakturer om olyckan är framme.
  • Vid styrketräning spelar åldern ingen roll – effekten blir densamma hos äldre som hos yngre personer.
  • Träning bör vara viktbärande, det vill säga att man för varje steg förflyttar sin egen vikt.
  • Exempel på viktbärande aktiviteter är Tai Chi, dans, gå i trappor.
  • Promenader ger inte så stor effekt på benmassan så det är bra att kombinera dem med andra aktiviteter också.
  • Balansträning har stor betydelse för att minska risken för fall.
  • Mycket ska samspela för en god balans: balansorganen i örat, känsel i huden och funktionen i leder och muskler.
  • Fysisk aktivitet förbättrar dessa förmågor.

Socialstyrelsens aktivitetstips till träning och balans:

  • Tipspromenader med eller utan balansövningar.
  • Föreläsningar med sjukgymnast som kan visa olika balansövningar och där deltagarna själv får prova på. Kanske kan vårdcentralen vara en samarbetspartner.
  • Balansträning i grupp.
  • Balanstester i samverkan med vårdcentral.
  • Samverka med träningsverksamheter – prova på styrketräning eller anordna visning av ett gym – Så här funkar det!.
  • Dans och musikunderhållning.
  • Utomhusgympa med balansövningar.
  • Utegym med styrketräning.
  • Dans för balans.

Min blogg Gången homo sapiens specialitet från 2016 berör min syn på Balansera Mera 

Tags: Biologisk hållning Gravitationen