Evolutionen är pålitlig

För någon vecka sedan passerad mina podcasts av ATM lektioner 30 000 klick. Materialet på SoundCloud  och iTunes  representerar nu 9 terminers undervisning, 3 ½ år. Vanligen lägger jag ut en av veckans fyra lektionerna som jag bedömer passa bäst för att studera på egen hand utan den dialog och uppsikt som annars kännetecknar undervisningen. Men jag vet att inspelade lektioner är värdefulla även för de som inte är närvarande under förutsättning att vederbörande har ett hum om hur det går till.

Att det verkligen är så många lyssningar ska nog tas med en stor nypa salt. Men det är ändå en hel del. Ja inte i pengar förstås - det är få som ger ett ekonomisk bidrag förutom de som betalar för lektioner på Feldenkrais Skolan. För varje termin noterar vi (jag inkluderar här de elever som kommer termin efter termin och som ger mig den feedbacken) en utveckling och förfining i mitt sätt att guida och förståelsen av vad som krävs för att det ska vara intressant och utvecklande. Ja även eleverna utvecklas förstås – de tar för många några terminer tills de slutar att göra och börjar efterforska och lära på ett mer förfinat sätt. Det är en utmaning att använda rörelse som redskap för att uppnå ökad medvetenhet, något som för den oinitierade kan uppfattas som gymnastik och träning. Även höstterminen 2017 har jag sagt till mig själv som så många gånger förr; detta jag nu ser det har jag inte uppmärksammat förut, denna detalj i människans organisation/ hållning är nu tydligare än någonsin tidigare. Jag har en föraning att det kommer att vara så länge som jag undervisar och det är en uppmuntrande tanke. Skrivit det innebär det inte att lektionerna från 2013 inte har kvalité, inte alls men de har blivit lite vassare allt eftersom åren går. Den praktiska delen försöker jag numera hålla till cirka 45 minuter. Det är en fråga om mättnad av information och någon allmängiltig lagomtid.

Bloggen fortsätter...

Varje lektion inleds med en prat & frågestund som inte spelas in. Under de senaste terminerna har jag börjat ha ett mer uttalat övergripande tema som vi diskuterar för att sen låta lektionen gestalta ämnet i praktik. Allt eftersom terminen fortskrider är det tydligt hur temat sätter sig och elevernas förståelse för just det som jag bygger lektionerna kring blir mer greppbart. Under hösten 2017, den senaste terminen, var temat ”Självbilder och kroppsscheman”, under våren 2017 var det ”Kontroll och styrning”, under hösten 2016 ”balans” med anledning av Socialstyrelsens årliga kampanj Balanser mera och under våren 2016 talade vi mycket om vad Moshe Feldenkrais kallar ”Parasitiska rörelser & immunitet".

Under 2016 fick båda mina barn, min son och min dotter, varsin dotter med några månaders mellanrum. Barnbarn är speciellt. Jag minns när jag var ung sjukgymnaststuderande hur människor i min nuvarande ålder alltid talade om sina barnbarn som glädje. Det är ren glädje Eva – inget av det tyngda ansvar som åvilar föräldrar. Och nu 40 år senare kan jag hålla med av hela mitt hjärta. Speciellt den lilla yngsta flickan har jag kommit att följa mer nära hur hon har utvecklat sin förmåga att hantera gravationen. I somras spenderade vi en vecka ihop och barnet, då 8 månader gammalt satt stadigt på golvet i sommarstugan och lekte men hon satt stilla, sträckte sig inte särskilt långt efter föremål som låg på lite på avstånd och förflyttade sig inte alls. Jag försökte få henne i obalans med varsamma knuffar för att se hur hon parerade. Hon höll emot tills hon plötsligt så en dag vred höften inåt. Och i och med att flickan accepterade att vrida höften inåt så ökade genast hennes förmåga att luta sig framåt för att komma ner på mage och strax både börja åla och hasa sig bakåt och framåt. Resten är historia som man brukar säga. Nu går hon även med vinterstövlar och klättrar överallt.

Jag observerade även något väsentligt under perioden när hon började stå upprätt och förflytta sig med stöd längs bokhyllor, bord och annat. Hon placerade handen med fingrarna över kanten på hyllan eller bordet och satt sig sedan på huk, reste sig igen sträckte och hanterade leksaker och böcker. Hela tiden med ett stadigt stöd med tre fyra fingrar på hyllan. Det såg ut som hon hängde i armen. Jag har i många år tyckt om att visa filmsnutten på schimpanser för att åskådliggöra vad som är naturlig funktion i armar. Visa på hur skuldergördeln skiljer sig från bäckengördeln i det att armarna kan röra sig var för sig oberoende av varandra medan benen och då bäckenet alltid responderar på andra sidan eftersom bäckenet är en hård ring.

Moderna människor är genomsnittligen oskickliga i skuldergördeln. Av många skäl där livsstil, sysselsättning och boendemiljö självklart påverkar rörelsevanorna och självbilderna. Kanske finns det en idé om att det är farligt att sträcka armarna över huvudet påverkade av ergonomin och föreskrifter. Nära nära är bäst.

Att nyckelbenen och dess funktion är avgörande för självmåendet går många förbi. Och ändå är det detta som det lilla barnet övar så intensivt innan det ens försöker sig på att gå framåt med huvudet lätt buret i balans, färdigt att parera vad komma skall. Sagt det vet jag att klättring och klätterställningar är just detta. Men jag vågar påstå att denna förmåga är mer undantag än regel – i alla fall bland den ström av människor som kommit till Feldenkrais Skolan under alla år för hjälp och vägledning.

HavsfrunJag börjar också förstå på ett djupare plan hur oskicklighet i höft och länd (läs stelhet) verkligen kommer sig av hur vi sitter. Att människan inte är skapt (vad det nu är...) för att sitta är ju bara nys och marknadsföring. Vi sitter på stolar och i fåtöljer med höften mer som funktion av gångjärn än som sfärer. Sidsittandet som borgar för en god hållning är för många en omöjlighet, i alla fall inte bekvämt.

Jag inledde undervisningen hösten 2017 men inspiration av den lilla flickan och kunde under terminen skapa ATM som relaterade till det hon var upptagen med i sin egna evolution. Jag har kallat lektionerna självbilder men i artikeln på hemsidan har jag mer preciserat dagens tema och position för att ge en ökad valmöjlighet för den som använder ATMfeldenkrais@evalaser för självstudier.

När jag skriver detta är skolan stängd för reperationer i huset där jag hyr. Jag vet inte hur länge det kommer att ta, i sämsta fall 10 veckor räknat från 8/1

 

Upphovsrätt

© © Copyright Eva Laser 2018 All rights reserved

Ambivalens

Relaterade inlägg

Språkets begränsningar

The world is not just black and white, but rather it has all possible shades of grey.

It is easier to understand one another when we are friends, and have established a common meaning of words, than to speak precisely enough to be understood by those who do not wish to be led up the garden path.

Moshe Feldenkrais The Elusive Obvious, Basic Feldenkrais