Spaning (tema) höstterminen -24

Tanke 
Andedragen / Andetagen 


Andas betyder att dra in och blåsa ut luft. Andedrag betyder särskildt indragande af luft i lungorna. Andetag påminner om årtag, synonymt med takt. Tanke betyder resultat av tänkande.

Innehåll

AvsnittTema
0

klassisk feldenkrais

1

Introduktion 

2

Livet fungerar utifrån prediktion (Förutsägelse)

3

Parasympatiska nervsystemet bromsar

4

Acceptans


"Det finns bara en övning för tal och det är att tala”.

"Medvetenheten om handlingen att tala
utvecklar ditt tal
till att bli den typ av tal du behöver
för vilket taländamål du än har."

Sagt av Moshe Feldenkrais

The awareness correlates between the intention to achievement

Moshe Feldenkrais i boken medvetenhet genom rörelse kap 5:11

* Korrelat
1: endera av två saker så relaterade att den ena direkt antyder eller är komplementär till den andra
2: ett fenomen som åtföljer ett annat fenomen, vanligtvis är parallellt med det och är relaterat på något sätt till det

* Att ha en ömsesidig eller reciprok relation;

[latin reciʹprocus 
'tillbakaströmmande (samma väg)]

* Om två saker korrelerar, resulterar en förändring i en sak i en liknande eller en motsatt förändring i den andra saken.


Avsnitt 1

Jag har valt terminens spaning på samma sätt som jag brukar  - utifrån var jag själv befinner mig i min egen livs- och feldenkraisprocess.

Jag har undervisat ATM i många år nu. Sedan hösten 1991 - själv började jag 1974. Det blir något nytt ändå...

En sak i taget. En tanke i taget.
Människans hållning är instabil.
Inte så att vi blåser omkull men det gäller att hålla i - stå emot.

Inte för hårt & kraftfullt utan med en lätthet som är nödvändig för att det ska ske.

Jag skriver på mitt stora besökskort att
en feldenkraisprocess är ett redskap för att

  • definiera skillnaden mellan vila & oro
  • utveckla motorisk färdighet
  • utveckla ökad självkontroll [reglering]
  • uppnå ökad självständighet
  • visa på alternativa handlingsätt
  • söka efter en vidgad självbild

Tanke & andedrag alternativt andetag är rubriken på den sista övningen av de 12 olika aspekterna på biologisk hållning som står i centrum för lektionerna i grupp.
Jag vill påstå att varje lektion blir annorlunda om dessa aspekter förbättras.
Oavsett sammanhang.

Att lära sig lära - igen


Avsnitt 2

Fly & Fäkta var förhastade vetenskapliga slutsatser.

Jag gillar LFB's avslutning

"Uncertainty is a normal condition of life, but these days, with social media and round-the-clock news coverage, it sometimes bombards us.

At every moment, there’s a crisis somewhere in the world: war, political chaos, climate-induced fires and floods and school shootings, not to mention the occasional pandemic.

Too much uncertainty is metabolically draining and can leave you feeling distraught and worn out. But these feelings don’t emerge from mythical, overtaxed fight-or-flight circuits.

They may just mean, in an ever changing and only partly predictable world, that you’re doing something really hard."

The brain’s primary job is to reduce uncertainty in an ever changing world

Lisa Feldman Barett

Avsnitt 3
Parasympatiska nervsystemet bromsar

Det parasympatiska nervsystemet dämpar effekten av det sympatiska nervsystemet och är mest aktivt när kroppen är i vila och återhämtar sig.
När det parasympatiska nervsystemet aktiveras minskar puls, blodtryck och hjärtats pumpkraft.
Luftrören dras ihop. Tarmrörelser och matsmältning ökar.

Den övergripande övningen under hösten är
att staka ut en riktning för
att öka den parasympatiska rofyllda delen av livet.


Avsnitt 4
Detta är ett kort utdrag ur en fallbeskrivning jag publicerade 1996 - jag ser ingen förändring i dess fakta mer än att jag efter 30 år vet mer. Avsnittet passar in i höstens spaning.
Kanske har du inte läst den? Det finns en länk i texten.

Andningen förändras alltid
under goda lektioner

"...Andningsrörelserna och dess kvalité‚ är en av de mer centrala informationskällorna för mig om jag arbetar på Anna eller med henne. Om det finns acceptans eller om hon enbart tolererar det som sker. Vill jag bibringa en djupgående förändring måste jag arbeta med en djup acceptans där jag uppmärksammar hennes respons och rörelsesvar. Den subtila skillnaden mellan acceptans och tolerans är det svåraste med hela undervisningen.

Det kräver pedagogens hela närvaro och det sker alltid på Annas villkor. Denna acceptans via andningen kan inte förklädas och den är påtaglig och omedelbar. Denna acceptans är inte enbart ett verbalt begrepp, ej heller ett socialt eller kulturellt. Det är något mer och när det finns är det mycket påtagligt och fysiskt kännbart mellan oss.

När jag guidar Anna att återvinna rörelserna mellan bäckenet och bröstkorgen eller hjälper henne att förnimma revbenens sviktande dynamik eller bröstbenets hävrörelse via friheten och kontrollen i axlarna och nacken då påverkas indirekt hela hennes andningsmönster..."


somatik.se informerar kring feldenkrais i allmänhet och verksamheten på Feldenkrais Skolan i synnerhet. 

Hemsidan ger läsaren en möjlighet att bekanta sig med teorin bakom feldenkrais,
väcka nyfikenhet och förmedla
allvar och möjligheter.

Eva Laser

Telefon: 08 655 05 40
Mobil: 070 655 04 70
Swish: 123 412 67 51

Besöksadress: Lostigen 14 Bergshamra, 170 75 Solna

e-post: Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Hitta till Feldenkrais Skolan

Feldenkrais Skolan© 2022 All rights reserved