När jag började min pedagog verksamhet på tidigt 90-tal fick jag en omedelbar feedback från elever om att det var viktigt för dem att jag inte gjorde dem illa!

Precis så uttrycker de sig.
Fortfarande.
Gång på gång bekräftas samma erfarenhet
"Men du gör så lite! Du rör mig knappt och så händer så mycket!"

Det är inte enkelt att förstå att kommunicera  information till nervsystemet - som är pedagogikens arbetssätt - inte är en strukturell behandling av muskler & leder. Det krävs inte mycket "kraft och styrka" utan istället en riktad tydlighet från min hand till elevens hjärna som tar emot och responderar på budskapet.

Att smärta ska bemötas med obehag gör mig fortfarande upprörd och väcker alltmer nyfikenhet. Kring detta finns gåtor. Varför använder man smärtsamma behandlingar i vården? Varför tillåter människor att andra utsätter en själv för starkt obehag upprepade gånger? Vems är ansvaret? Är det okunnighet, omedvetenhet eller enbart hjälplöshet - från båda sidor?

Det sista decennierna har den svenska sjukgymnastiken utvecklats i riktning mot så kallad vetenskaplig forskning. Naturligt har varit att detta sker med hjälp av behandlingsmetoder som är lätt mätbara och jämförbara. Vårdgivaren söker kostnadseffektivitet som syftar att patienter kan träna själva och inte kräver tid och kvalificerade personal insatser. Detta sammanfaller med en samhällstrend där utbyggnad av gym och en mångfald av träningsformer uppstått. Många sjukgymnasters förhållningssätt till andras smärta delas av andra utövare av dessa strukturella metoder som kiropraktiker och naprapater m.fl.

Därmed inte sagt att de inte fungerar för många människor. För en del människor med smärtsamma erfarenheter, kanske stressyndrom och svårigheter med gränssättning är det bra om man arbeta på ett annat sätt.

Feldenkraismodellen med dess varsamma och intelligenta förhållningssätt representerar för många en märkbar kontrast.

Denna insikt ledde till en debattartikel i facktidskriften "Sjukgymnasten" 1998. Tidningen har bytt namn till Fysioterapi. Jag har tidskriftens tillåtelse att publicera.

Etik & sjukgymnastik, ett inlägg i etikdebatten

Primum est non nocere - Den första regeln är att inte åstadkomma skada

somatik.se informerar kring feldenkrais i allmänhet och verksamheten på Feldenkrais Skolan i synnerhet. 

Hemsidan ger läsaren en möjlighet att bekanta sig med teorin bakom feldenkrais,
väcka nyfikenhet och förmedla
allvar och möjligheter.

Eva Laser

Telefon: 08 655 05 40
Mobil: 070 655 04 70
Swish: 123 412 67 51

Besöksadress: Lostigen 14 Bergshamra, 170 75 Solna

e-post: Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Hitta till Feldenkrais Skolan

Feldenkrais Skolan© 2022 All rights reserved