Terminens tema:

Orientering i tid och rum; hur kan den förbättras för en ökad hållbarhet?

ATM via Zoom

den . Träffar: 293

Höstterminen 2020

Terminens tema

Orientering i tid och rum; hur kan den förbättras för en ökad hållbarhet?

Anpassning till pandemin

Pandemin har inneburet en global förändring, för individer, samhällen, länder och världsdelar, överallt. Skalar vi ner till individnivå hamnar vi i den egna organisationen och vår biologiska hållning, med oss själva men även gentemot omgivningen. Feldenkrais sysslar redan med detta hur vi rör oss och existerar i tid och rum och jag avser att ägna terminen åt ett utforskande kring detta där temat utvecklar sig allteftersom tillsammans med deltagande elever. Det är ett vitt och brett tema och det finns en del att tänka, känna och göra kring det.

ATM i realtid hemma hos dig

Onsdagar klockan 18.00 -19.15 Zoom rummet öppnar 17.45

Torsdagar klockan 9.00 - 10.15 Zoom rummet öppnar 8.45

En ATM är fortfarande ca 45 minuter, men det behövs tid både före för att få det att fungera och efteråt för att fånga upp hur det blev.

Anmälan senast 2 timmar före lektionen med Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

ATM lektionen kommer att nås bara för de som föranmält sig och fått mötets ID och kod. Det går inte att delta fritt.

Zoom finns att ladda ner som applikation eller komma åt via webbläsare.

https://zoom.us/download

Kostnad och publicering

ATM via Zoom är gratis under några veckor

onsdagarna 19/8, 26/8, 2/9

torsdagarna 20/8, 27/8, 3/9

ATM delen av lektionen spelas in och publiceras på svenska ATM podden

Ett nytt skede

Pandemin har inneburet en global förändring, för individer, samhällen, länder och världsdelar, överallt. Skalar vi ner till individnivå hamnar vi i den egna organisationen och vår biologiska hållning, med oss själva men även gentemot omgivningen. Feldenkrais sysslar redan med detta hur vi rör oss och existerar i tid och rum och jag avser att ägna terminen åt ett utforskande kring detta där temat utvecklar sig allteftersom tillsammans med deltagande elever. Det är ett vitt och brett tema och det finns en del att tänka, känna och göra kring det.

För mig är undervisning via kamera något helt nytt. Jag har undervisat i mitt fina klassrum på Lostigen i Bergshamra sedan hösten 1991. Där är det är högt i tak, en inspirerande inredning och jag möter mina elever i det konkreta rummet där vi andas gemensam luft och märker hur det blir en förtätad atmosfär halvvägs in i lektionen. Min lärostil är sådan att lektionen skapas i nuet och det har tagit tid att känna in att istället följa elever via bildskärmen.

Klassrummet går nu inte att använda med tillfredställande distans och det virtuella får istället bli en möjlighet och variation till dess att pandemin går in i ett annat skede.

Vad skiljer en ATM med Zoom från andra lektioner?

Avsikten med en ATM är inte att titta på pedagogen utan att höra och överföra det hörda till handling. Jag finns som en röst i rummet. En del elever har vana att följa mig på det sättet från mina inspelade lektioner som finns publicerade på Sound Cloud. För dessa blir lektionen i realtid med en möjlighet att påverka genom sin närvaro.

Med Zoom kommer det jag även att finnas i bild som är annorlunda än att se mig gå omkring i rummet på Lostigen. Utmaningen är att detta inte kommer att störa utforskandet. Jag behöver och vill se några elever för att skapa men är det många kanske just du kan stänga av bilden för att bara ha tillgång till ljudet och för att kunna fokusera bättre?

Tags: ATM Biologisk hållning

blommor

Språkets begränsningar

The world is not just black and white, but rather it has all possible shades of grey.

It is easier to understand one another when we are friends, and have established a common meaning of words, than to speak precisely enough to be understood by those who do not wish to be led up the garden path.

Moshe Feldenkrais The Elusive Obvious, Basic Feldenkrais