Vad är ATMfeldenkrais@evalaser?

den .

På molnet SoundCloud publicerar jag regelbundet lektioner från undervisningen i grupp på Feldenkrais Skolan under namnet ATMfeldenkrais at evalaser. @evalaser är för övrigt mitt twitterkonto.

Det innebär att ATM delen av min undervisning är öppen, offentlig & tillgänglig.

Förberedelser för att öva hemma

den .

Den inspelade lektionen börjar med en kort introduktion.

Jag föreslår att du lyssnar på den redan där du kommer att utföra lektionen det vill säga liggande på golvet på en bekväm och varm plats. Du kan använda en matta eller filt som underlag. Jag använder ullmattor 1 meter x 2 meter.

Ett urval inspelade ATM lektioner

den .

Är du nyfiken på feldenkrais?

ATM lektioner är lättare att tillgodogöra sig med guidning via lyssnande än att läsa instruktioner. I denna artikel har jag gjort ett urval lektioner från de 155 som finns tillgängliga från min live-undervisning.
Denna sida behöver uppdateras - lektioner efter mars 2017 finns inte med. Det är resten av våren -17, hösten -17 och våren -18. 

ATMfeldenkrais@evalaser höstterminen 2018

den .

 

Det övergripande temat för hösten 2018 är:

VISUALISERINGS- & FÖRESTÄLLNINGSFÖRMÅGA SETT UTIFRÅN ETT FELDENKRAISPERSPEKTIV.

Höstterminen beräknas pågå fram till den 5–6/12   Lov: Inga lektioner vecka 43-44, 24–25/10 samt 31/10–1/11

För att få ut mesta möjliga av en feldenkrais process gäller det att göra begreppet BILDEN FÖREGÅR HANDLING till sitt. Båda filmklippen ovan talar om visualization and imagination eller visualiserings- och föreställningsförmåga.
För att ringa in dessa idéer föreslår jag att du funderar över uppräkningen av synonymer till ordet imagine. Att tänka är mer och större än den språkliga förmågan men det är genom språket en text som denna och ATM lektioner kommunicerar.

IMAGINE kan översättas med att tänka sig, att föreställa sig,att visualisera, att åskådliggöra, att levandegöra; att göra sig en bild av, att ana, att anta, att förmoda, att tro, att tycka, att minnas, att begripa och att tänka på.

Dessa ord täcker en omfattande tankeverksamhet.

Det är ofta så att elever som kommer till Feldenkrais Skolan inte riktigt vet att för att röra sig så behövs ett tänkande. Ibland tycks det till och med finnas ett motstånd för att acceptera detta faktum. Det är inte ovanligt att elever tycker det är märkvärdigt att det kan hända så mycket på en lektion utan att vi egentligen, i deras ögon, har gjort så mycket.

Nyckelordet att förstå detta är information.

Feldenkrais handlar först och främst om information. Denna information är inte något gemene man är så medveten om, men Tekn.dr. Moshe Feldenkrais förstod det väl och utformade det informations- och kommunikationssystem som adresserar hjärnan och hjärnbarken och som vi kallar feldenkraismetoden.

Om du är nybörjare kan det nu vara en fördel om du läser och studerar mitt instruktionshäfte.

Människor i den västerländska kulturen är influerade av antikens Grekland där männen gick till gymnasium för att träna och idrotta och ombesörja sin fysiska fostran och hälsa. På dessa gymnasium var man naken så när som på något tygskynke. Gymnasium betyder naken. Bland männen, de normgivande, var den nakna människans utseende viktigt och i konsten avbildades muskulösa män. Vi har fortfarande kvar vad jag vill kalla en muskelkultur. Detta står i bjärt kontrast till den österländska kulturen där medicinen definierar sina 24 energilinjer, meridianer, 12 på var sida av kroppen.

Mellan den västerländska och den österländska vill jag lägga skelettkulturen.

Ryggradsdjuren, dit däggdjuren (och människan) hör som en av fem undergrupper, har i linje med evolutionen utvecklat sin benstomme för att hantera gravitationen och tyngdkraften. 

En ökad medvetenhet om benstommen eller skelettet är nödvändig!

Det är en nyckel till en effektiv feldenkrais process och i förlängningen en bättre biologisk hållning. Musklerna är verktyget för att hålla människan upprätt så att hen kan röra sig och förflytta sig från en plats till en annan.

Läs & se artiklarna om de fem grundläggande linjerna  samt två- och tredimensionell perception från menyn Begrepp inom feldenkrais för att få ökad förståelse för hur linjer och punkter är verksamma för varseblivningen.

Tidigt var Moshe Feldenkrais intresserad av självsuggestion som ju är en visualiseringsmetod. Här en artikel om detta och Moshe Feldenkrais' bok Thinking and Doing

Börja alltid lektionerna med en skanning i ryggläge och vänj dig med att skanna av dig själv varje gång du pausar.

  • Ligg på rygg och sträck ut armarna och benen.
  • Detta innebär att uppmärksamma hur hälarna ligger, hur underbenen ligger, skillnaden mellan höger och vänster sida i hälarna, underbenen, bakom knäna, i bäckenet, i de flytande revbenen i nedre delen av bröstkorgen, mellan axelbladen, armbågarna och axlarna.
  • Var uppmärksam på ryggradens hela längd från svansbenet, bäckenet, nedre delen av ryggen, högre upp mellan axelbladen, nacken och huvudet.

Höstens publicerade lektioner på SoundCloud och iTunes:

1) ID 180823 Tema: Visualisering av rörbenen. Länk[+]

Terminens första lektionen är inspirerad av den höga värmen under sommaren

2) ID 180830 Länk[+] Tema: variation på AY#232 minimala rörelser visualisering

3) ID 180906 Länk[+] Tema: medvetenhet genom rörelse

4) ID 180913 Tema: Huvudhygien med hjälp av blompinnar Länk[+]

5) ID 180920 Tema: Hållningens spiral Länk[+]

6) ID 180927 Tema: Stöd i pannan med platta i magläge Länk[+]

Plattorna jag använder är 2 & 5 cm. Du kan ta en bok och välja det som passar, det kan förändras. Plattan ger en annan position i nacke och bröstrygg

7) ID 181003 Tema: Att ha eller inte ha svank Länk[+]

8) ID 181011 Tema: in och utåt vridning i höften Länk[+]

9) ID 181018 Tema: Kulleden i foten Länk[+]

10) Länk[+]

11) Länk[+]

12) Länk[+]

13) Länk[+]

14) Länk[+]

Know thyself

"How can one know oneself?
By learning to act not as one should, but as one does." 

— Moshe Feldenkrais, Elusive Obvious (pg xi)

Scanning

"...I do not tell you what it is intentionally, so you can become accustomed to listening to your body. Then, you can find the thing by yourself; otherwise there isn't any value to it. The value is that you begin to perceive something is changing in your body. You begin to perceive that if you move like this -- something changes, and if you move in another way -- something else changes. Understanding that changes the relationship between the pains of your body and your feelings; it also reorganizes one in relation to the other. That has value..."

Moshe Feldenkrais