Tema: Utforskande av sambandet mellan emotionell och motorisk kontroll utifrån ett feldenkraisperspektiv
Kropp & själ i P1 sände 9/7 19 ett program Så skapas känslor Länk[+]. Det berör terminens tema.
Bland andra deltar Lisa Barett Feldman i programmet. Du kan höra henne förklara sin teori här Länk [+]
Så här formulerades terminens tema i augusti 2019:
För att lektionerna ska bli effektiva är det centralt att tänka kring självet och mig själv som en helhet istället för ett tänkande med en uppdelning i kropp och själ/psyke.
Det är för övrigt grundanslaget i feldenkraismetodens människosyn. Den gängse dualistiska uppdelningen är främst språklig och kulturell och är omöjlig att tillämpa i aktivitet och handling. Det är inte något unikt i sig att formulera detta. Det ovanliga är att mena det. Fullt ut. Det som åsyftas i utforskandet under lektioner är alltså något förmer i sammanhang där rörelse och fysisk aktivitet, motivation och känslor efterfrågas. För många elever innebär ATM och FI ett omtag kring sin syn på vad är en människa?
I boken Medvetenhet genom Rörelse från 1966 beskriver Moshe Feldenkrais självbilden; Dynamiken i den individuella aktiviteten PDF [+] Denna text anger inriktningen på terminen.
Det allra enklaste sambandet mellan emotioner och sensomotorik är hur man agerar och tar hand om sig själv under lektionen.
Graden av självständighet. Det finns genomgående en uppmaning att göra lite, söka lätthet, söka det behagliga, respektera sina gränser. Grundaffekterna är behaglighet och obehaglighet.
Att utforska gradvis och inte minst, ta paus när det behövs. Att undvika att bli irriterad och självkritisk när det inte går att förstå och lösa uppgiften med en gång. Lektionen har en process och är konstruerad för att det ska klarna så småningom.
I det möter vara och en sig själv.
_________________________________________________