som ligger i en feldenkraisprocess upptäckte jag omedelbart som jag påbörjade min utbildning till pedagog 1988. Under 1990 arbetade jag som vikarie på distriktsjukgymnastiken på Sollentuna Sjukhus och kom där i kontakt med patienter med komplicerade frågeställningar. Även om jag fortfarande var under utbildning till pedagog väcktes debattlusten. Elisabet Bloom, som redan var etablerad pedagog i Malmö, publicerade en fallbeskrivning i facktidskriften Sjukgymnasten. Jag hängde på med en debattartikel.
Det var år 1990.
Vården har sedan dess bytt namn och omorganiserats. Landsting har blivit Regioner. Fysioterapeuter tar akademinska betyg, disputerar och innehar preofessurer.
Men - det jag väckte till debatt 1990 är till en del fortfarande visionärt 2022.
Utom att det finns en avgörande skillnad. Min egna vision. Jag har under åren byggt upp och driver en skola som erbjuder människor att bli färdigrehabiliterade inom primärvårdens ram.
En skola där de kan stanna de två - tre - fyra år eller den tid som det tar.