Rudolf Magnus (1873 -1927)

tysk farmakolog och fysiolog
German pharmacologist and physiologist

Svenska

Moshe Feldenkrais refererar till Rudolf Magnus i förordet till Kroppen och det Mogna Beteendet och senare fyra ggr i boken. Det finns fog att orientera sig i Magnus´ forskning för en ökad förståelse varför en enda lektion kan förändra elevens hållning så radikalt.

Wikipedia har information Länk[+] och två artiklar publicerade i Lancet 1925-26 som är upplysande. 

Physiology of Posture Länk[+]

English

Moshe Feldenkrais refers to Rudolf Magnus in the preface to his book The Body and Mature Behavior and later four times in the book. There is reason to orient oneself in Magnus' research for an increased understanding of why a single lesson can change the student's acture so radically.

Wikipedia has information Link[+] and two articles published in Lancet 1925-26 which are informative.

Physiology of Posture Länk[+]


 Några inledande citat --  Some opening quotes

The study of the physiology of movement is of old origin.  Movement affords many points of attack for research because by movement changes in the condition of the body or its parts occur, which attract the attention of the observer and can be recorded and measured.  This is not the case when posture is studied.  Here we have to deal with a constant condition without apparent changes, so that our desire for causality is not stimulated, and we therefore do not immediately suppose that active processes are at work..."

":For the purpose of these lectures I class postural activities under the following headings:—

    1. Local static reactions, in which only one part of the body—e.g., one limb—is concerned.

    2. Segmental static reactions, which involve one segment of the body—e.g., both hind-limbs, both fore-limbs, or the neck.

    3. General static reactions, in which more than one segment or even the whole body comes into action..."

Animal Posture Länk[+]

Observe the statue carefully - it represents the biological posture

  • Panelen innehåller tre bilder från olika håll. Svep i sidled om du använder mobil.
  • Panelen innehåller tre bilder från olika håll. Svep i sidled om du använder mobil.

  • Panelen innehåller tre bilder från olika håll. Svep i sidled om du använder mobil.

    Svenska

    Den Borghesiske fäktaren har allt som finns att förstå om en dynamisk hållning, fruset i ögonblicket, i handlingsberedskap (här att döda)

    English

    The Borghesian fencer has everything there is to understand about a dynamic stance, frozen in the moment, ready for action (here to kill)

    Detta är en bronskopia av  en staty signerad greken Agasias 200 f.v.t.
    Statyn är från samma epok som den meliska Afrodite.

    Den är mycket bildskön och har använts som ett konstideal inom konstnärlig utbildning. Det finns en gipskopia på konstakademin på Fredsgatan i Stockholm av Wilhelm Wallander från 1844. Att härma var och är ett sätt att lära, med härmning används inte i feldenkrais!

    Notera huvudhållning i relation till armarnas position.
    En arm är uppåt eller utåtvriden, den andra nedåt eller inåtvriden.  Det finns en rotation eller vridning i bålen.

    Observera särskilt diagonalerna, en mellan höger arm och vänster ben, den andra mellan vänster arm och höger ben. Ena diagonalen är i sträck den andre i böj. Huvudet vridet mot den arm som är utåtvriden.

    Detta är den mänskliga hållningens urkund, ett rörelsemönster som utvecklats från spädbarnsreflexerna, en grundorganisation som ofta utforskas i ATM lektioner. 

    Ibland är mönstret överaktivt, tonusen [muskelsammandragningen] är för hög och måste dämpas, andra gånger är något bättre och effektivare dolt under parasitiska mönster och ovanor och måste skalas fram. 

    Diagonaler är nödvändiga för många avancerade funktioner men samtidigt inte alla. Olika idrottsgrenar är tydliga exempel. Diagonaler innebär en mognad i nervsystemet och ses hos koltbarnet efter några år.

    Barnets självklara upprätthet och hantering av sig själv i gravitationsfältet, om det så är att sitta på golvet och resa sig, ta upp föremål, sträcka sig osv. försvinner ofta vid det främlingskap som många människor utvecklar till sig själva under åren. Människor i gemen har inte en optimal hållning även sett utifrån deras förutsättningar.

    This is a bronze copy of a statue signed Agasias the Greek 200 B.C.
    The statue is from the same era as the Melian Aphrodite.


    It is very picturesque and has been used as an art ideal in artistic education. There is a plaster copy at the Art Academy on Fredsgatan in Stockholm by Wilhelm Wallander from 1844. Imitation was and is a way of learning, with imitation not used in Feldenkrais!

    Note head posture in relation to the position of the arms.
    One arm is turned upwards or outwards, the other downwards or inwards. There is a rotation or twisting of the trunk.

    Note especially the diagonals, one between the right arm and left leg, the other between the left arm and right leg. One diagonal is straight, the other is bent. The head is turned towards the arm which is turned outward.

    This is the record of human posture, a movement pattern developed from infant reflexes, a basic organization often explored in ATM lessons.

    Sometimes the pattern is overactive, the tone [muscle contraction] is too high and needs to be dampened, other times something better and more effective is hidden under parasitic patterns and habits and needs to be unearthed.

    Diagonals are necessary for many advanced functions but at the same time not all. Various sports are clear examples. Diagonals mean a maturity in the nervous system and are seen in the colt after a few years.

    The child's apparent uprightness and self-organsation in the gravitational field, whether sitting on the floor and standing up, picking up objects, stretching, etc. often disappears in the estrangement that many people develop towards themselves over the years. People in general do not have an optimal posture, even from the perspective of their circumstances.


    somatik.se informerar kring feldenkrais i allmänhet och verksamheten på Feldenkrais Skolan i synnerhet. 

    Hemsidan ger läsaren en möjlighet att bekanta sig med teorin bakom feldenkrais,
    väcka nyfikenhet och förmedla
    allvar och möjligheter.

    Eva Laser

    Telefon: 08 655 05 40
    Mobil: 070 655 04 70
    Swish: 123 412 67 51

    Besöksadress: Lostigen 14 Bergshamra, 170 75 Solna

    e-post: Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

    Hitta till Feldenkrais Skolan

    Feldenkrais Skolan© 2022 All rights reserved