Nyligen besökte jag Arkitekturmuseet där man utställer förslag på ombyggnad av Stockholms utkiksberg, Observatoriekullen där Stockholms gamla Observatorium ligger. Byggnaden är 250 år. Det var den byggnaden som var den nationella nollmeridianen innan sådant blev globalt. I Meridianrummet fastställdes även länge vad som skulle gälla som Stockholms lokaltid. Därifrån kan man överblicka Gunnar Asplunds stadsbibliotek som ska kompletteras. Ett av förslagen heter "Nosce te ipsum", latin. Anledning till namnet är att biblioteket, detta folkbildningsbygge från 1930 - talet, har en inskription med det grekiska "Gnothi se auton" med härstamning från Delphi alltså KÄNN DIG SJÄLV. Jag undrar hur G. Asplund hade designat datorsalarna om dessa funnits för 80 år sedan. Sätten att lära har förändrats sedan de första manipuleringarna någonstans i Afrika.
TIMING på olika nivåer är förutsättning för effektivitet.
I sport är timing en självklarhet, så även i musikutövande eller att föra skeden från sopptallriken till munnen; alltså i grunden i alla koordinations & skicklighets sysselsättningar, i förlängningen i all handling. Timing är förmågan till att vara här & nu och samtidigt föränderlig, i rörelse. Tanken vandrar både framåt i planer och bakåt i minnen men kan även vara fokuserad. Människan i handling är i vissa av sina delar i vila och i andra delar i rörelse.
Dessa tre begrepp MANIPULERING, ORIENTERING OCH TIMING är ingredienserna i varje feldenkrais lektion.
Dr Feldenkrais använder dem som startpunkt när han introducerar sitt tänkande för de blivande pedagogerna vid en utbildning på USA’ östkust tidigt 80 tal. Inte klättrar vi upp på berg för att orientera oss, tvärtom vi kryper ner på golvet, till tryggheten från att ramla ner. Men vi förlorar därför inte överblicken utan använder hjärnbarken, allra överst i skallen, för att styra & ställa med oss själva under lektionen. Insiktsfullt är ett begrepp som stämmer väl med upplevelsen.
Vi orienterar oss efter väggar, föremål och medmänniskor externt och mellan huvud och bäcken internt.
Både själv-manipulering och manipulering ingår
Att med blicken följa handens rörelse åt höger samtidigt som en medveten förlängning av ryggen sker under en rotation till vänster av bäckenet låter komplicerat när man läser det, men när det systematiskt presenteras, leds och klargörs av pedagogen är det inte svårt, tvärtom fånigt enkelt som en av mina elever brukar säga. Och visst, det gäller bara att få hjälp med urskiljandet av det väsentliga. Samt att hålla emotionerna i schack.
Manipuloner kallas de olika elementära enheter som utgör basen i tekniken som används i de individuella lektionerna.
Timing finns med som det mest grundläggande i att inte hindra andningsflödet, men även att utföra övningarna på lämpligt sätt när svårighetsgraden ökar och allt fler människodelar rör sig i olika riktningar samtidigt.
Inte lär vi oss erövra heliga plaster på dessa lektioner, även om många upplever andlighet av det inåtvända arbetet.
Nej, snarare är det en ständig återerövring av självet med all dess komplexitet.