Individuella lektioner på Lostigen 14

Det kan inte bli någon förbättring utan förändring!
  • FI; manuell ordlös kommunikation
  • ATM sekvenser för att motivera hemövningar
  • planering & rådgivning för den egna processen
Senast ändrad: 30 september 2024

Artikeln är under utformning!

Hösten 2024 utformar jag ett nytt koncept
att möta elever indivduellt
på Feldenkrais Skolan i Solna


Feldenkrais tillhör dialogpedagogiken.

En individuell lektion är ett möte mellan två människor, en pedagog och en elev.
Mötet blir personligt i en för feldenkrais karakteristisk dialogform.
Feldenkrais handlar om anpassbarhet, eftergivlighet & flexibilitet.

Jag & Jag, Jag & Du, Jag & Det
Olika dialoger


En del av självet utforskar en annan del av självet

Förbered besöket!

Det är en fördel att du avsätter tid före lektionen för att komma rofylld och planerar för att ta det lugnt efter lektionen för att underlätta så det som du upplevt och eventuellt förändrat lättatre kan göra ett mer bestående intryck.

Vi vet att hållningen för det mesta är automatiserad Under en feldenkraislektion står den i centrum. dvs. hur den tar sig uttryck med en reflekterande medvetenhet.

Lektionen handlar om att lyfta fram det ovana som ett alternativ till ett mer vanemässigt beteende. 

Du sätter själv stor prägel på lektionstimmen. Det du förberett och ställer frågor kring anger riktningen på det som kan ske under besöket.


Återbud

Återbud senare än 24 timmar före avtalad tid debiteras med hela avgiften.
Tidsangivelse på mobil, e-post eller SMS gäller.


INDIVIDUELL UNDERVISNING har även namnet 
funktionell integrering förkortat FI

Feldenkraislektioner optimerar och förbättrar organiseringen av hållningen utifrån ett behagligt förhållningssätt som strävar mot ett ökat välbefinnande och avser att återställa en upplevelse av frihet och lätthet. Tillvägagångsättet skiljer sig mellan ATM och FI.

I FI använder jag mina händer för att med fysiologiska medel framställa den önskade organisationen av kroppens olika segment i relation till varandra. Jag förnimmer bokstavligen elevens kontroll av tonus och rörelser. Och eleven i sin tur förnimmer mig. Vad som uppnås är svårt att beskriva med ord eftersom språket inte räcker till, men någon form av idé kan ges.

Avgörande är att åstadkomma en förbättring av huvud-hals-relationen och andningen. Detta kan i sin tur inte uppnås utan en förbättring av ryggraden och bröstkorgen. Detta fordrar att bäckenet och buken förbättras. Därefter kan armar och ben och olika leder hanteras.

I praktiken är förfarandet därför en serie av approximationer som var och en åstadkommer ytterligare förbättring av det just behandlade segmentet.  De perifera besvären försvinner vanligtvis till stor del när bålen förbättras, så att mycket lite arbete krävs i periferin för att få dess funktion till samma nivå som bålen.

Ofta, men inte alltid börjar lektionen med att eleven ligger på rygg. Denna position är tänkt att så mycket som möjligt minska gravitationens inverkan på kroppen och på så sätt frigöra nervsystemet för att åstadkomma en önskad förändring. Att ligga raklång på rygg är att jämföra med att stå med den skillanden att vederbörande inte kan ramla och hållningsmuskulaturen kan vara i fullständig vila.

Nervsystemets reaktion på gravitationskraften har blivit en vana, eller är inlärd och omedveten. Denna vana är så befäst att det inte finns något bra sätt att få musklerna att reagera olika på samma stimulans. Uppenbarligen är det då svårt att åstadkomma någon verklig förändring i nervsystemet utan att först minska eller eliminera gravitationseffekten vilket görs liggande ner.

Allterftersom och om eleven kommer för flera lektioner, går jag igenom många olika positioner, även i sittande och stående och kanske på rullar.


En feldenkraisprocess inleds alltid med en frågeställning.
Det anger en riktning även om vägen dit kan vara krokig.
Kan du formulera din fråga? Annars kan vi hjälpas åt.
  • Vad är det är du vill lära dig?
  • Vad är det konkret du vill kunna göra bättre,
    bli skickligare på att göra?

Hjärnan är organiserad utifrån prediktion (förutsägelse)

Moshe Feldenkrais utvecklade en modell för att nå hjärnans naturliga funktioner - på beställning.

Förenklat kommunicerar vi med hjärnans o-/ undermedvetna och medvetna kontrollfunktioner


Lektionerna handlar om att utveckla närvaro och uppmärksamhet,
i sig själv - och i aktivitet & handling
för att låta inlärning såväl som avlärning ske organiskt i hjärnan.
  • Utgångspunkten är observation av rörelser som är
    påtagliga och konkreta,
    kännbara i ordets rätta bemärkelse
  • För att förbättra sensomotorik och funktionalitet,
    förmåga och skicklighet
  • Vad som eftersträvas är förmågan att kunna
    göra andra och annorlunda val
  • Du kan förvånas - aha!
    och bli mer självmedveten

Under lektionen ställer jag många frågor på olika sätt för att du ska bli uppmärksammad på och förnimma hur du gör.

Det finns något okänt som behöver klargöras


I frågorna ingår hur du hanterar tyngdkraften och organiserar din biologiska hållning utifrån din situation och dina förutsättningar.

Jag frågar uttalat och jag frågar indirekt genom vad jag gör med mina händer. Du uppmanas att vara uppmärksam på förnimmelser och små skillnader. Det kan skapa trötthet om det är ovant.

  • Kan du agera annorlunda?
  • Kan du ändra något i din biologiska hållning?
  • Kanske kan du förhålla dig annorlunda, lättare och mer effektivt till omgivningen?
  • Det kan betyda att gå bättre, stå bättre, sitta bättre, sova bättre, andas bättre, hantera oro och stress bättre, reglera känslolivet bättre osv.

.

För vad och för vem?

D. Personlig utveckling

Det innebär att du önskar utveckla någon förmåga eller skicklighet ytterligare.

Du har inte har en medicinsk frågeställning.

E. Rehabiltering

Du har en medicinsk frågeställning och du söker mig både som
fysioterapeut [sjukgymnast] och feldenkraispedagog


Ett exempel om det olika och valmöjligheter utifrån sittande

Ung man på Gateau

Det finns många sätt att sitta. 
Är detta sittande ändamålsenligt är frågan?

Statyn heter sorg

Denna ihopdragning, som en knuten hand, är en motsatt hållning till att vara upprätt med lätthet, i full handlingsberedskap. Precis som handflatan drar ihop sig gör även buken eller magen det, fingrarna såväl som revbenen. Jag benämner det en oros- eller ångesthållning.

Detta är en gipsavgjutning gjord av Bror Hjorth

Den heter Maggan med släggan. Även hon sitter men så annorlunda än sorg och den unge mannen. Mer som hon vilar efter utfört arbete. Även denna position på huk, med uppdragna böjda ben och rund rygg, ryggmusklerna helt i vila. 

Både statyerna och den unge mannen redovisar olika sitthållningar.
Vi sitter olika beroende på situation och plats.
Bra att kunna flera sätt, flera valmöjligheter.
Det gäller i mer än att sitta ner.

somatik.se informerar kring feldenkrais i allmänhet och verksamheten på Feldenkrais Skolan i synnerhet. 

Hemsidan ger läsaren en möjlighet att bekanta sig med teorin bakom feldenkrais,
väcka nyfikenhet och förmedla
allvar och möjligheter.

Eva Laser

Telefon: 08 655 05 40
Mobil: 070 655 04 70
Swish: 123 412 67 51

Besöksadress: Lostigen 14 Bergshamra, 170 75 Solna

e-post: Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Hitta till Feldenkrais Skolan

Feldenkrais Skolan© 2022 All rights reserved