Artikeln är under utformning!
Hösten 2024 utformar jag ett nytt koncept
att möta elever indivduellt
på Feldenkrais Skolan i Solna
En individuell lektion är ett möte mellan två människor, en pedagog och en elev.
Mötet blir personligt i en för feldenkrais karakteristisk dialogform.
Feldenkrais handlar om anpassbarhet, eftergivlighet & flexibilitet.
Jag & Jag, Jag & Du, Jag & Det
En del av självet utforskar en annan del av självet
Det är en fördel att du avsätter tid före lektionen för att komma rofylld och planerar för att ta det lugnt efter lektionen för att underlätta så det som du upplevt och eventuellt förändrat lättatre kan göra ett mer bestående intryck.
Vi vet att hållningen för det mesta är automatiserad Under en feldenkraislektion står den i centrum. dvs. hur den tar sig uttryck med en reflekterande medvetenhet.
Lektionen handlar om att lyfta fram det ovana som ett alternativ till ett mer vanemässigt beteende.
Du sätter själv stor prägel på lektionstimmen. Det du förberett och ställer frågor kring anger riktningen på det som kan ske under besöket.
Återbud senare än 24 timmar före avtalad tid debiteras med hela avgiften.
Tidsangivelse på mobil, e-post eller SMS gäller.
I FI använder jag mina händer för att med fysiologiska medel framställa den önskade organisationen av kroppens olika segment i relation till varandra. Jag förnimmer bokstavligen elevens kontroll av tonus och rörelser. Och eleven i sin tur förnimmer mig. Vad som uppnås är svårt att beskriva med ord eftersom språket inte räcker till, men någon form av idé kan ges.
Avgörande är att åstadkomma en förbättring av huvud-hals-relationen och andningen. Detta kan i sin tur inte uppnås utan en förbättring av ryggraden och bröstkorgen. Detta fordrar att bäckenet och buken förbättras. Därefter kan armar och ben och olika leder hanteras.
I praktiken är förfarandet därför en serie av approximationer som var och en åstadkommer ytterligare förbättring av det just behandlade segmentet. De perifera besvären försvinner vanligtvis till stor del när bålen förbättras, så att mycket lite arbete krävs i periferin för att få dess funktion till samma nivå som bålen.
Ofta, men inte alltid börjar lektionen med att eleven ligger på rygg. Denna position är tänkt att så mycket som möjligt minska gravitationens inverkan på kroppen och på så sätt frigöra nervsystemet för att åstadkomma en önskad förändring. Att ligga raklång på rygg är att jämföra med att stå med den skillanden att vederbörande inte kan ramla och hållningsmuskulaturen kan vara i fullständig vila.
Nervsystemets reaktion på gravitationskraften har blivit en vana, eller är inlärd och omedveten. Denna vana är så befäst att det inte finns något bra sätt att få musklerna att reagera olika på samma stimulans. Uppenbarligen är det då svårt att åstadkomma någon verklig förändring i nervsystemet utan att först minska eller eliminera gravitationseffekten vilket görs liggande ner.
Allterftersom och om eleven kommer för flera lektioner, går jag igenom många olika positioner, även i sittande och stående och kanske på rullar.
Förenklat kommunicerar vi med hjärnans o-/ undermedvetna och medvetna kontrollfunktioner
Det finns något okänt som behöver klargöras
I frågorna ingår hur du hanterar tyngdkraften och organiserar din biologiska hållning utifrån din situation och dina förutsättningar.
Jag frågar uttalat och jag frågar indirekt genom vad jag gör med mina händer. Du uppmanas att vara uppmärksam på förnimmelser och små skillnader. Det kan skapa trötthet om det är ovant.
.
För vad och för vem?
Det innebär att du önskar utveckla någon förmåga eller skicklighet ytterligare.
Du har inte har en medicinsk frågeställning.
Du har en medicinsk frågeställning och du söker mig både som
fysioterapeut [sjukgymnast] och feldenkraispedagog
Det finns många sätt att sitta.
Är detta sittande ändamålsenligt är frågan?
Denna ihopdragning, som en knuten hand, är en motsatt hållning till att vara upprätt med lätthet, i full handlingsberedskap. Precis som handflatan drar ihop sig gör även buken eller magen det, fingrarna såväl som revbenen. Jag benämner det en oros- eller ångesthållning.
Den heter Maggan med släggan. Även hon sitter men så annorlunda än sorg och den unge mannen. Mer som hon vilar efter utfört arbete. Även denna position på huk, med uppdragna böjda ben och rund rygg, ryggmusklerna helt i vila.
somatik.se informerar kring feldenkrais i allmänhet och verksamheten på Feldenkrais Skolan i synnerhet.
Hemsidan ger läsaren en möjlighet att bekanta sig med teorin bakom feldenkrais,
väcka nyfikenhet och förmedla
allvar och möjligheter.
Telefon: 08 655 05 40
Mobil: 070 655 04 70
Swish: 123 412 67 51
Besöksadress: Lostigen 14 Bergshamra, 170 75 Solna
e-post: