Avsnitt | Tema |
---|---|
1 A | När? |
1 B | Inbjudan i PDF |
Avsnitt | Tema |
---|---|
2 A | Avgifter |
2 B | Föranmälan |
2 C | Betalningsalternativ |
Avsnitt | Tema |
---|---|
3 A | Ansvar! |
3 B | Temat! |
4 A | IRL eller Zoom? |
4 B | Överlevnad |
Avsnitt | Tema |
---|---|
5 A | YouTube info om ATM |
5 B | HUR du övar med ATM |
5 C | Lektionerna spelas in |
Ingen ATM 2 oktober
Brasklapp!
Gruppen ställs in om mindre än fyra deltagare
1) 225 kr
2) 200 kr - prenumeranter på svenska ATM podden
Det finns möjlighet att söka stipendium för studenter m.fl.
I avgiften ingår 25% moms.
SMS/mobil: 070 655 04 70
e-post:
Senast dagen innan lektion, tisdag klockan 18.00.
Det finns utrymme för personlig överenskommelse/flexibilitet.
Kod skickas ut med e-post.
OBS! Kontrollera skräpposten!
Betalningsalternativ
Betalning i anslutning till lektionen.
Denna termin praktiseras även överenskommelse med var och en angående eventuell förskottsbetalning/ fakturering.
Swish 123 412 67 51, Bankgiro 5357 – 1196
PayPal (klicka)
Du kan använda ditt friskvårdsbidrag med epassi
eller använda via faktura eller kvitto.
ATM lektioner utforskas med eget ansvar
och är avsedda för personlig utveckling
och är inte avsedda att ersätta professionell hjälp eller medicinsk behandling.
Eva Laser kan inte hållas ansvarig för eventuella skador som kan uppstå.
I mitt fina klassrum på Lostigen i Bergshamra är det är högt i tak, en inspirerande inredning och jag möter mina elever i det konkreta rummet där vi andas gemensam luft och märker hur det blir en förtätad atmosfär halvvägs in i lektionen. Nu har det virtuella blivit ett substitut och en möjlighet. Även en lättnad. Det sker utan resor och mer tidseffektivt.
Avsikten med en ATM är inte att titta på pedagogen utan att höra och överföra det hörda och förstådda till ett utforskande för att söka lätthet och enkelhet.
Det är inte att göra som någon annan utan helt själv och eget. Det tar några gånger att bli bekant med hur det går till även om det är så vi gör som spädbarn. Jag finns som en röst i rummet och ger en inramning och struktur till övningarna.
Jag finns även i bild på skärmen om det så är via telefon, läsplatta eller dator, vilket är annorlunda än att se mig gå omkring i rummet. Min överblick över deltagarna är sämre. Istället för rummets helhet är det många olika bilder. Det är viktigt hur din kamera är placerad när du ligger på golvet för att jag ska anpassa instruktionen utifrån ditt utforskande. Det är givetvis möjligt att stänga av kameran för att bara ha tillgång till ljudet och inte vara synlig för någon annan utan helt privat.
Ett lärande med feldenkrais innebär en ökad medvetenhet och därmed en större förståelse och kontroll hur en organism, en människa, ständigt förutsäger och anpassar sig för denna uppgift. Eftersom detta sker mer eller mindre omedvetet finns det ett stort värde i att öka medvetenheten och lära sig att bli både skickligare och mer effektiv i sättet att vara och förhålla sig till de olika kraven vi möter.
I den tanken inryms reglering, underhåll, återhämtning och omorganisation. Det mest konkreta i överlevnaden är rörelseförmågan, förmågan till förflyttning.
Den upprätta hållningen är underställd gravitationskraften. All aktivitet är komplex och mångfacetterad. I en feldenkrais lektion stannar vi upp för en kortare tidsrymd, 45 minuter, och utforskare lekfullt olika element av hållningen på ett strukturerat sätt för att känna både en återhämtning och reparation och kanske kan även ett nyskapande ske.
Moshe Feldenkrais leder en ATM - lektion 5
Läs hur du övar och vad du behöver tänka på för att utforskandet ska bli optimalt.
Tillgängliga via prenumeration
somatik.se informerar kring feldenkrais i allmänhet och verksamheten på Feldenkrais Skolan i synnerhet.
Hemsidan ger läsaren en möjlighet att bekanta sig med teorin bakom feldenkrais,
väcka nyfikenhet och förmedla
allvar och möjligheter.
Telefon: 08 655 05 40
Mobil: 070 655 04 70
Swish: 123 412 67 51
Besöksadress: Lostigen 14 Bergshamra, 170 75 Solna
e-post: