Den tredje vägen undersöker hur Feldenkrais idéer öppnar en väg bortom välkända motsatspar, där språk, handling och riktning bildar en levande helhet.
Framför dig ligger en text som kan verka både bekant och ny. I sin sista publicerade bok påminner Moshe Feldenkrais oss om att förståelse ofta uppstår genom att göra. Detta är en längre text som ber dig att läsa – och att låta läsningen förklara sig själv. Jag har försökt vara tydlig, samtidigt som jag förblir trogen Feldenkrais’ idé om att lärande ska vara icke-habituellt. Med detta menar jag att texten, snarare än att vara svår, kan vara obekant och förnyande, och därmed kräva uppmärksamhet.
År 1974 besökte jag regelbundet salen på Alexander Yanai-gatan där Moshe Feldenkrais undervisade. I femtio år har jag ständigt på olika sätt återvänt till detta lärande som tog form för mig där – platsen som är ursprunget till boken jag skriver om. Jag står i traditionen att erbjuda en nytolkning av en given text – ett konsekvent ordflöde, om man så vill – precis som en lektion kan kännas ny när den omformas och presenteras annorlunda för den som frågar.
Kom ihåg – texten ställer inga krav på dig som läsare. Den är uppbyggd som en lektion, och jag kommer att närma mig temat från flera håll.
Temat för höstterminen 2025 har vuxit fram under sommaren genom en fördjupad läsning av enstaka hebreiska ord, deras innebörd och hur de används av Moshe Feldenkrais i hans standardverk om feldenkraispedagogiken. Hans språk, som ofta betecknas som arkaiskt, är i själva verket en missuppfattning: språket rymmer betydelsebärande former som inte är tillagda utifrån. En ökad förståelse av dessa nyanser ger mig nu en stabilare grund för den undervisning jag bedrivit sedan 1991. Jag studerar och undervisar Feldenkrais på tre språk: svenska, engelska och hebreiska. Tre blir en yta, ett fält att fritt röra sig över. Att gå över ett verkligt fält innebär att finna något vi inte sett förut. Så är det även med detta fält.
Jag avser att tala mer direkt om den tredje vägen – Feldenkrais-vägen – utifrån dessa nya insikter. Det innebär att tydligare placera mig utanför det tvåfältsval som svenskan, engelskan och det västerländska kulturuttrycket ofta förutsätter, och att förmedla något mer av den mångtusenåriga tradition där hebreiskan tolkas och tillämpas.
Sammanfattning av texten
Jag utvecklar temat genom att ställa orden hafshata och milulit i centrum, tillsammans med orden d’mut atzmenu. Utgångspunkten är Moshe Feldenkrais’ bok Shichlul HaYecholet: Halacha u’Ma’aseh och den systematiska skillnad som går förlorad i de engelska och svenska översättningarna, där två av orden reduceras till ”abstraktion”.
Genom att visa hur milulit gäller språkets bokstavliga nivå och hafshata inte är ett ting i sig, utan en egenskap som framträder när något dras undan, framträder en annan ordning än den västerländska dualismen mellan teori och praktik, kropp och psyke eller kropp och själ.
De fyra komponenterna – tanke, känsla, förnimmelse och rörelse – fungerar i samtidighet och skiftar inbördes, vilket understryker helhetens odelbarhet. Texten leder till en förståelse av Feldenkrais’ metod som en tredje väg: inte en syntes av motsatser, utan en rörelse där språk, handling och riktning är ett och ömsesidigt formande.
Läs artikeln om Den tredje vägen
Jag använder sedan många år tio riktlinjer som vägledning, och de fungerar både som introduktion till pedagogiken och som påminnelse för elevers praktik. De öppnar som inledning för berättelsen om den tredje vägen. Jag delar in de tio i två grupper utifrån betydelsen av orden hafshata och milulit. Vad dessa ord betyder och varför de inte kan översättas med abstraktion är det som texten nu handlar om – här börjar resan.
Mobil: 070 655 04 70
Swish: 123 412 67 51
Besöksadress: Lostigen 14 Bergshamra, 170 75 Solna
e-post:
Krypterad app
för företag
070 655 04 70
somatik.se informerar kring feldenkrais i allmänhet och verksamheten på Feldenkrais Skolan i synnerhet.
Hemsidan ger läsaren en möjlighet att bekanta sig med teorin bakom feldenkrais,
väcka nyfikenhet och förmedla
allvar och möjligheter.