Nybörjare syftar på "ny" i en feldenkraisprocess

Teori & Praktik är sammanflätat

Feldenkrais är ett  processinriktat lärande där hela du står i centrum, både/och - istället för antingen/eller.

Människa, person, individ istället för kropp & själ

Senast ändrad: 22 oktober 2024

[Artikeln är under utformning] 


När man pratar om hjärnans kopplingar (wired) är det en metafor.
Neuroner är inte sammanlödda. De är åtskilda av små luckor som kallas synapser.
Anslutningar fullbordas i synapserna av kemikalier.
Detta arrangemang låter hjärnan snabbt anpassa sig till olika aktivitetsmönster. 
Lisa Feldman Barett på Twitter
Just listen easy, breathe easy and you will see -
the more you feel comfortable
on paying attention,
the clearer you will see the difference
Moshe Feldenkrais from #2 Basic series

All of old. Nothing else ever. Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.
Samuel Beckett, Worstward HO

Understrukna textrader är länkar - för finger eller pekare över raden!
Avsnitt 1 Introduktion

Hösten 2024 omarbetar jag mitt koncept för Feldenkrais Skolan i och med att jag återgår till en helprivat verksamhet. Efter åren av erfarenhet med att guida många människor och den fördjupning inom Feldenkrais som är kontinuerlig vill jag i denna artikel formulera det jag anser förenklar och sammanfattar  en feldenkraisprocess.

Jag vänder mig till nybörjaren, det är avgörande att ha en riktning i det man gör, och samtidigt, eftersom lärandet är cirkulärt, kan formuleringarna vara bekräftande för den som redan är involverad. Jag har förmånen att följa mina elever under långa tidsperioder som sträcker sig över år och vet att det tar tid, det är så det förhåller sig med både mognad och skicklighet.

Jag avser att formulera där jag är nu i min förståelse av klassisk feldenkrais och även om det finns teoriavsnitt utspritt över mina fyra hemsidor vill jag kunna säga att detta är min senaste version för att kunna länka och gradvis uppdatera innehållet.

Jag numrerar avsnitten men är inte säker på vilken ordning som är lämpligast att läsa för just dig. Därför finns ett index för en överblick av innehållet och med det enkare att välja. Du behöver inte läsa i min ordning!

  


Avsnitt 2 Läroboken

På försättsbladet till den stora [om än i litet format] läroboken om feldenkrais påtalar Moshe Feldenkrais vikten av att förstå vad som skiljer och utmärker detta lärande från andra metoder. 

Det är övergången från ett synsätt till ett annat som kan ta tid för nya elever, ibland år...
och med det försinkas den förändring som är förutsättningen för förbättring. 

Den här artikeln är utformad för att skapa en genväg in i tankesättet.

avsnitt 3 Klassisk Feldenkrais

Under våren 2024 publicerade jag en engelsk hemsida med feldenkraisteori utifrån publicerad litteratur av Moshe Feldenkrais och Yochanan Rywerant. Jag kommer att hänvisa till artiklar där. Är engelska svårt är det idag lätt att få översättningar gjorda.


avsnitt 4 En hel individ

Jag & jag, en del av självet utforskar en annan del av självet.

Feldenkrais representerar en helhetssyn på människan som en biologisk varelse och vänder sig konsekvent till hela människan istället för den kulturella uppdelningen i kropp & själ/psyke. Hjärnan är inte uppdelad på det sätt som språket delar oss i anatomiska delar.


avsnitt 5 Reflekterande medvetenhet

På engelska fins två ord där svenskan bara har ett. Consciousness and awareness blirrr kort och gott medvetenhet.
Därför använder jag reflekterande medvetenhet för att differentiera och med det menas en uttalad kunskap eller uppfattning om en situation eller ett faktum.
Moshe Feldenkrais brukar uttrycka det som att veta vad man kan veta.

Vägen till ökad skicklighet går genom medvetna handlingar. 
läs mer i bifogad artikel här och avsnitt 9!


avsnitt 6 Organiskt lärande

Moshe Feldenkrais upplevde en omvälvande händelse, helt spontant, i samband med en knäskada i unga år. Ett obrukbart ben blev återställt under sömnen då han även skadat det andra benet. Hjärnan hans gjorde en rokad. Han förstod så småningom att det som skett var en naturlig organisk process i hjärnan. Han ägnade många år att utveckla en modell för att åstadkomma detta fenomen "som på beställning" och kunna upprepa det gång efter gång, något som visar på den vetenskapliga förankringen i upptäckten. 

Organiskt lärande är egentligen oberört av någon yttre bedömning, det vill säga om resultaten är bra eller dåliga.
Inte heller har det något uppenbart syfte eller mål. Lärandet vägleds bara av känslan av tillfredsställelse över att varje försök känns mindre klumpigt när man undviker ett tidigare, mindre fel som har känts obehagligt eller svårt.

Det sker av en medfödd inneboende drivkraft och nyfikenhet. Medfödd men ofta avstannad.

Det organiska innebär att det efterliknar djurets drift att lära, för människan helt livsavgörande i koltåren och det faktum att det kan återanvändas igen och igen.

Det är inte ett lärande som uppnås genom att läsa och skriva, sitta i bänk eller aula utan det innebär att lära sig lära - igen genom att systematiskt medvetandegöra sig själv, i handling och i aktivitet.


avsnitt 7 Självhypnos - Autosuggestion
Det är inte viljan som styr utan föreställningen.

Varje dag och på alla sätt blir jag bättre och bättre:
Èmile Coué

Under sena tjugotalet kom Moshe Feldenkrais i kontakt med Auto-suggestion eller självhypnos. Han översatte en bok om detta och skrev även en epilog med två kapitel som ligger till grund för förhållningssättet till förändring/förbättring i hans pedagogiska system, feldenkrais.

Under de senare åren har jag trängt djupare i hur självhypnos påverkat utformningen av pedagogiken. Jag kan nu på ett teoretiskt sätt härleda och förklara råd som jag gett i alla år och det motiverar mig till en ökad noggrannhet att påpeka för elever behovet att ändra attityder och föreställningar om sig själv utifrån hjärnans funktion.

Genomgående för att få till stånd en bra process behöver tanken justeras för att inte motverka en önskad förbättring och ökad skicklighet.  



avsnitt 8 HUR:ET det vill säga hur du övar och utforskar

Vart och ett av dessa 10 påståenden & råd är av sådan vikt att det kan göra den skillnad som är en skillnad.
Ta dig tid att förstå deras innebörd. Lär dig fråga det som varken är klart eller självklart.

Många av råden är direkt influerade utifrån hur en lämplig suggestion, ingivelse eller inspiration gör skillnad för allt det vi önskar påverka under lektionerna och tiden utöver dem.

8 av 10 är direkt påverkade av hög hjärnbarksfunktion i hjärnan. Läs mer i avsnitt 9

  • leta efter den behagliga upplevelsen
  • gör övningarna långsamt
  • fullfölj lätta enkla rörelser
  • det är lättare att känna skillnader när ansträngningen är liten
  • växla mellan detaljer och helhet och förhåll dig till rummet
  • försök inte att göra övningen bra snyggt och rätt
  • säg inte i början vad det slutgiltiga målet ska bli
  • gör lite mindre än vad du förmår
  • tvinga dig inte att vara effektiv
  • lärandet och livet är inte samma sak.
avsnitt 9 Låg och hög kontroll i hjärnan
Hjärnan inifrån ut
Prediktion

avsnitt 10 Fem linjer - primary[grundläggande] image -

Lektionerna med fokus på de fem linjerna/primärbilden belönar med en konkret gestaltning av en ofullbordad men raffinerbar självbild som är oumbärlig för självförståelse.

Enligt Moshe Feldenkrais är varje lektion som inte förfinar och stabiliserar den primära självbilden bara vilken träning som helst.


avnitt 11 Antigraviationsmukelaturen - grundhållningen

Feldenkrais definierar den biologiska hållningen som en utgångspunkt för helhetssynen på människan.

Detta biologiska förhållningssätt innebär att överlevnaden och med det homeostaserna [i plural] är inbegripna. Det är användbart att definiera ståendet som den minsta gemensamma nämnaren för en dynamisk hållning. Vi passerar alltid genom ståendet när vi förflyttar oss från en position till en annan. Sätter vi oss och reser oss upp står vi om än så kort innan vi börjar gå. Osv.

Utifrån detta finns det lektioner som klargör ståendet för att ståendet ska utgöra en referens och utvärdering om vad som sker under lektionerna och hur vi kan åstadkomma förändring som är nödvändig för förbättring. Men inte bara det - det är en fördel att regelbundet medvetengöra och reflektera kring hållningen [de fem linjerna] under dygnets vakna timmar.

När vi talar om människan även när hen ligger ner är huvudet upp, ansiktet framåt och fötterna neråt. Ryggen är bakåt och bröstbenet är framåt.

Muskulatur som stänger en led benämns som böjare [flexorer] och de som öppnar sträckare [extensorer]. Antigravitationsmuskulaturen är de muskler som håller oss upprätta, dvs. Erector Spinae/ryggsträckarna, lårens framsida/Quadriceps och vaderna som sträcker i knäna och stabiliserar vristerna i stående.

Agonist /Antagonist

Agonister och antagonister – Samarbete mellan muskler

När musklerna drar ihop sig utför lederna en rörelse. Vid rörelse kallas de muskler som utför rörelsen för agonister. På andra sidan leden finns muskler som motverkar rörelsen. De kallas för antagonister. För att en rörelse ska kunna ske hämmas eller inhiberas antagonisten. Samarbetet mellan agonister och antagonister gör rörelserna kontrollerade och välorganiserade. Det betyder även att vilka muskler som är agonister respektive antagonister är relativt.

Drar en muskelgrupp ständigt ihop sig och aldrig dämpas slår detta ut antagonisterna. Detta är vanligt när det gäller antigravitations muskulaturen. Den naturliga växelverkan sätts ur spel och parasitiska sammandragningar blir följden. I ett förenklat språkbruk benämner vi oss som spända.


Eva Laser

Telefon: 08 655 05 40
Mobil: 070 655 04 70
Swish: 123 412 67 51

Besöksadress: Lostigen 14 Bergshamra, 170 75 Solna

e-post: Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Hitta till Feldenkrais Skolan

WhatsApp

Krypterad app
för företag
070 655 04 70

somatik.se informerar kring feldenkrais i allmänhet och verksamheten på Feldenkrais Skolan i synnerhet. 

Hemsidan ger läsaren en möjlighet att bekanta sig med teorin bakom feldenkrais,
väcka nyfikenhet och förmedla
allvar och möjligheter.

Feldenkrais Skolan© 2022 All rights reserved