ATM att utforska för dig som är nybörjare

Senast ändrad: 22 september 2024

Denna sida avser att göra det enklare att komma igång med feldenkraisprocessen med ett urval av ATM lektioner av de många hundra som finns att utforska. 
Jag har valt en viss ordning men du är naturligtvis fri att välja vilken lektion du vill! 

Skrolla ner på sidan efter lektionerna för ytterligare information.

Rak som en fura
är inget för verkliga människor


Har du ingen inloggning på Sound Cloud
behöver du skaffa det. Länk till SOUND CLOUD

11 ATM lektioner att utforska utifrån de 10 " råden"

  • leta efter den behagliga upplevelsen
  • gör övningarna långsamt
  • fullfölj lättar enkla rörelser
  • det är lättare att känna skillnader när ansträngningen är liten
  • växlar mellan detaljer och helhet och förhåll dig till rummet
  • försök inte att göra övningen bra snyggt och rätt
  • säg inte i början vad det slutgiltiga målet ska bli
  • gör lite mindre än vad du förmår
  • tvinga dig inte att vara effektiv
  • Lärandet och livet är inte samma sak.

Peka på Tematexten så kommer länken till SoundCloud fram!

Kommentarer till lektionerna med samma nummer/ ordning
är separerade från själva lektionen för ökad tydlighet.

De finns i en sektion längre ner på sidan.
Bekanta dig med layouten så du hittar
och övandet blir enklare.


Här är kommentarer till lektionerna i samma nummer ordning-
det är separerat från själva övningen för ökad tydlighet. 

Bekanta dig med layouten så du hittar och övandet blir enklare.

Lektion 1

Lektion 45 ID 140821 från 2014 kan ses som en introduktion.
Det finns ett tydligt HUR i feldenkraisövningar.
Hur det omedvetna blir avsiktligt medvetet och kontrollen ökar. 


Lektion 2

Lektion 418 ID 240828 är första lektionen höstterminen -24,en  introduktion till terminens tema tanke, anderdrag & andetag. Många följer terminen hemma när det passar och inte via Zoom.


Lektion 3 - 4

Övning 4, nr 385 & 386 syftar på Moshe Feldenkrais bok , [en artikel i ATM podden]
Innebär:
1. Kännedom om revbenens, mellangärdets och bukens rörelser som formar andningen.
2. En samordning av dessa rörelser i syfte att uppnå en komplett och lugn andning.
3. Igenkännande av skillnader under inandning och utandning.
4. Andningen organiserar sig enligt kroppshållningen i gravitationsfältet.
5. De nedre revbenen rör sig mer än de övre och hjälper till mer i andningen.
6. Andningen blir lätt och rytmisk när kroppen hålls upprätt utan medveten ansträngning, det vill säga när skelettet bär upp hela kroppens tyngd.

 


Lektion 5

Lektion 179 ID 190321 går djupt i hjärnans vindlingar och
påverkar balansen mellan oro & vila.


Lektion 6

Lektion 2 ID 131010 är en tidig lektion. Effektiv. Här en aktiv vänster sida. Kan bytas konsekvent. Tar hela hjärnhalvan på ett överraskande sätt. EN viktig lektion för att förstå Hur:et.

Lektionen visar tydligt hur Orientering, Timing & Manipulering (rörelse) [se länk till reflexion] påverkar den mentala kontrollen.


Lektion 7

Lektion 60 ID 150115 är en viktig lektion. Människor har inte gångjärn varken i höftlederna eller axellederna. Att inte ha vridbarhet i dessa 4 leder får allvarliga konsekvenser för all mänklig funktion och är en "bov" i många funktionella smärtor och svårigheter. 

Lär du dig lektionen kan du öva detaljer (några sekvenser) när som.


Lektion 8

Lektion 11 ID 131121, Variation på övning 3 syftar på Moshe Feldenkrais bok, Det finns många 3:or i på ATM podden

  1. Identifiering av några av de elementära egenskaperna hos viljestyrda musklers kontrollmekanismer.
  2. Ungefär 30 långsamma, lätta och avgränsade rörelser är tillräckliga för att ändra musklernas grundtonus, det vill säga graderingen av sammandragningen i en viljemässig aktivering.
  3. Efter att en tonusförändring skett i en del av kroppen utbreder sig förändringen i hela kroppshalvan på samma sida som den aktiverade kroppsdelen.
  4. Handlingen blir lätt när de stora muskelgrupperna i bålens mitt utför huvuddelen av arbetet och lemmarnas muskler mer styr skelettet i armar och ben och fördelar bålens aktivitet.

Lektion 9

Lektion 388 ID 230329 är en Övning 6 lektion från Moshe Feldenkrais bok.

Differentiering av bäckenrörelser med hjälp av en Riktningarna 6/12 är mer än kuta och svanka, revbenen och mellangärdet är aktiva. Är det en andningslektion? Särskilt mellangärdet som är skiljevägg mellan buk & brösthåla. 


Lektion 10

I feldenkrais vänder vi oss till styrningen i hjärnbarken.
Muskler är redskap för våra handlingar - att flytta skelettet från en plats till en annan - eller hålla oss upprätta.

Människor som sitter mycket och rör sig sterotypt har ofta sammandragingar på lårets baksida.
Lektion 262 ID 210513 är ett alternativ.


Lektion 11

Det finns oändligtt många infallsvinklar på ett senso-motoriskt utforskande. Många upplever lektion 274 ID 210624 utöver det vanliga. Självfallet är det högst personligt. Pröva!


Lektion 12

Lektion 401 ID 240117 är en baklänges lektion för att hitta in i höftleder bäcken och länd och allt det andra som hör till. Första lektionen på vårterminen 2024 under temat sammansatta höftleder. 


För att rehabilieringen ska bli effektiv rekommederas du att

utforska ATM live, inspelade lektioner eller i text. 

för pekaren eller finger över gråa texten för länken

läsa om ATM 

för pekaren eller finger över gråa texten för länken


somatik.se informerar kring feldenkrais i allmänhet och verksamheten på Feldenkrais Skolan i synnerhet. 

Hemsidan ger läsaren en möjlighet att bekanta sig med teorin bakom feldenkrais,
väcka nyfikenhet och förmedla
allvar och möjligheter.

Eva Laser

Telefon: 08 655 05 40
Mobil: 070 655 04 70
Swish: 123 412 67 51

Besöksadress: Lostigen 14 Bergshamra, 170 75 Solna

e-post: Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Hitta till Feldenkrais Skolan

Feldenkrais Skolan© 2022 All rights reserved