Egen - Rehabilitering

Rehabilitera dig själv!

En feldenkraisprocess där eleven under eget ansvar, själv väljer intensitet och omfattning av lektioner FI såväl som ATM.

Tidsperspektivet är långt - eller kort.

All of old. Nothing else ever. Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.
Samuel Beckett, Worstward HO

Jag har en grundutbildning [1975] för att förmedla rehab inom primärvården. Rehabilitering har varit basen i Feldenkrais Skolans verksamhet sedan 1991. Under åren har det sätt olika ut. 

Sedan september 2024 är all verksamhet på Feldenkrais Skolan finasierad av eleven själv. Det innebär att rehabiliteringen får en ny inriktning. Konceptet är under utveckling. 

Senast ändrad: 15 september 2024
AvsnittInnehåll
1

Omstrukturering

2

Definition av rehabilitering

3

tre frågeställningar 

AvsnittInnehåll
4

medicinska frågeställningar

5

Kombinera med ATM

6

Olika Alternativ


Avsnitt 1

Rehabiliteringsverksamheten på Feldenkrais Skolan struktureras om från 16 september 2024 eftersom min etablering och därmed har möjligheten till Regionsfinasierad sjukvård upphört. Varken högkostnads- eller frikort kan användas.

Det finns olika vägar att gå tillväga, i intensitet såväl som innehåll. Olika för var och en. Flexibelt. Vad det kommer att kosta dig beror på hur och vad du vill ha hjälp med. En kort process  - en längre? Olika kombinationer av mitt utbud eller enbart indivduella lektioner?

Om du är intresserad av en rehabprocess med mig föreslår jag ett orienterande samtal. 

Här finns kontaktinformation

Även om du skickar en e-post vill jag ha samtalet per telefon för att höra vad det är du vill lära dig och varför du söker just mig och feldenkrais.

Jag har 50 års erfarenhet - jag vet vad jag inte kan åta mig och jag vet när det kan vara möjligt. Eftersom jag inte använder apparater eller redskap utan enbart mig själv är detta en avgörande aspekt. 

Observera att du inte bör skriva personlig information om sjukdom och diagnoser eller personnumret i e-post eller SMS. Det räcker med en förfrågan och vad du vill lära dig.


Avsnitt 2

Med rehabilitering menas att återfå en förlorad förmåga eller skicklighet. 

Det betyder inte att man kan vrida klockan tillbaka och att det blir som förr. Skickligheten, som jag ser det, är att bättre kunna hantera sig själv och få en funktionell hållning. Det innebär även att förvalta den egna livshistorien och dess minnen på ett konstruktivt sätt, i vardagen. Det innebär också att möta dagligheter och utmaningar på ett så ändamålsenligt sätt som möjligt – utifrån de unika förutsättningar som är just individuella.

Människor som söker mig för rehabilitering har oftast skadat sig eller insjuknat eller varit med om trauma. Ibland stora & omvälvande skador men även små, i sig inte så allvarliga, men så ofta upprepade att de så småningom satt sin tydliga och svårhanterliga prägel på vardagslivet.

Ibland har besvären uppkommit nyligen men för en del för länge sedan, kanske 10 - 20 - 30 år sedan. En del elever protesterar angående begreppet rehabilitering och ser det som en habilitering, för det som de lär sig om sig själva upplevs som helt nytt – något de aldrig upplevt och kunnat göra förut. Det är glädjande eftersom de söker utifrån en svårighet och i stället finner en outforskad möjlighet.

Ofta berättar de som söker mig om kotor som hoppar fel eller är "förstörda" och muskler som är spända. Nerver som trycks ihop och skadats eller olika skador på själva hjärnan. De kan uppleva sig själva som känslomässigt sårbara och vara i en emotionell stelhet. Andningen är alltid påverkad.

Att kropp & själ hänger ihop vet vi väl idag ändå ser många på sig själva uppdelade när vi inleder dialogen. Jag är OK, men inte kroppen, säger de. Jag lever bara i huvudet! De söker för kroppens tillkortakommanden som de inte rår på och som de uttrycker ett främlingskap inför, en alienering.

Jag framhärdar att i handling är människan ett. Både kropp och psyke/själ går samtidigt ut ur rummet och de har inte två personnummer. Ett för sig själva och ett för kroppen. Jag talar om språket, språkets symbolik. Benämner de religiösa influenserna.

Men säger jag; för att en feldenkraisprocess ska ha en chans behövs det att på den verkliga planet - inifrån - finnas en acceptans att de är inte är uppdelade utan en enda.

Vi skannar ofta i feldenkrais. Känner efter hur vi ligger raklånga på rygg. Riktningen för processen är att kunna säga: Nu ligger jag på golvet. Nu är nu, om än flyktigt. Det är med en uppmärksam närvaro att jag är här i nuet och jag, det är hela mig, även det de delar vi skjuter ifrån oss, nedvärderar eller negerar.

Eftersom jag förmedlar ett lärande och en läroprocess använder jag begreppet lektioner. Det är en attitydfråga eftersom det som förändras är via en aktivitet inom dig själv. Du gör något annorlunda med dig själv.


Avsnitt 3

Lärandet innebär en möjlighet att förvärva redskap att förändra det egna beteendet

Yochanan Rywerant (1922-2010)
Formulera och tänk igenom tre frågeställningar
  • Vad är det som inte fungerar på ett tillfredställande sätt?
    Det syftar på handling och aktivitet, inte att bli av med smärta
  • Vad är det är du vill lära dig?
  • Vad du vill kunna göra bättre, bli skickligare på?

Avsnitt 4

Jag har alltsedan jag började min yrkesverksamhet som feldenkraispedagog velat neutralisera mig från att se mina patienter i kategorier & diagnoser och mer leta efter fenomenet persona.

Jag vänder mig i första hand till personen som kommer till mig för handledning och hjälp under mottot "känn dig själv" för att effektivisera en avstannad rehabilitering. Jag skriver avstannad för flertalet som söker upp mig har gjort några varv med traditionell fysioterapi eller någon form av alternativ medicinsk behandling eller psykoterapi.

 
Alla funktionella & medicinska frågeställningar som berör begreppet hållning är relevanta för att du kan rehabilitera dig själv på Feldenkrais Skolan. Utifrån detta är det mest konkreta exemplet att lära sig att förbättra sina basfunktioner. 
I ett kategoriserade språkbruk rör det frågeställningar inom fältet neurologi, ortopedi, andning och cirkulation, reumatologi, psykiatri, habilitering m.fl.

Det innebär frågor som är förknippad med:

  • Hållningsproblematik (ont i nacken, ryggen, armen, foten osv.)

  • Svårigheter att ligga ner, sitta, resa sig, gå osv.

  • Svårigheter att bli bra igen och återhämta sig efter skador och operationer

  • Svårigheter att komma tillrätta med funktionella frågeställningar

  • Långvarig stelhet

  • Andningsbesvär

  • Besvärande snedhet och asymmetri;
    ex skolios, ischias m.m.

  • Frågor rörande oro- och spänningsmönster

  • Sömnsvårigheter

  • Spasticitet


Avsnitt 5

ATM

För att din rehabiliering ska bli effektiv rekommederas du att vid sidan av indivduella lektioner

utforska ATM live, inspelade lektioner eller i text

för pekaren eller finger över gråa texten för länken

och även läsa om vad ATM är

för pekaren eller finger över gråa texten för länken

fem linjer


Avsnitt 6

Om feldenkrais

Arvoderad rådgivning

Individuella lektioner


somatik.se informerar kring feldenkrais i allmänhet och verksamheten på Feldenkrais Skolan i synnerhet. 

Hemsidan ger läsaren en möjlighet att bekanta sig med teorin bakom feldenkrais,
väcka nyfikenhet och förmedla
allvar och möjligheter.

Eva Laser

Telefon: 08 655 05 40
Mobil: 070 655 04 70
Swish: 123 412 67 51

Besöksadress: Lostigen 14 Bergshamra, 170 75 Solna

e-post: Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Hitta till Feldenkrais Skolan

Feldenkrais Skolan© 2022 All rights reserved